Anu Rasi-Leskinen ja Jarkko Ketolainen.

Apteekkari Anu Rasi-Leskinen ja professori Jarkko Ketolainen.

50-vuotias farmasian laitos tuottaa osaamista myös hyvinvointialueille

– Kuopio ei olisi Kuopio ilman farmasian alan osaamista. Meidät tunnetaan kansallisesti ja kansainvälisestikin terveyden, hyvinvoinnin ja lääkealan osaamisen kaupunkina, totesi Kuopion kaupunginhallituksen puheenjohtaja Aleksi Eskelinen Vaikuttavaa farmasiaa – katse kohti tulevaisuutta -tilaisuudessa 21. maaliskuuta.

Eskelinen piti tärkeänä, että yliopistosta valmistuvia farmasian osaajia jää alueelle riittävästi niin apteekkeihin kuin esimerkiksi lääketeollisuuden palvelukseen. – Yliopisto voi olla aktiivisessa roolissa osaamisen turvaamiseksi myös työ- ja opiskeluperäisellä maahanmuutolla.

Itä-Suomen yliopiston farmasian laitos täyttää kuluvana vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden ohjelman käynnistäneessä, Savon Apteekkariyhdistyksen kanssa järjestetyssä tilaisuudessa tarkasteltiin sekä farmasian tutkimuksen ja opetuksen historiaa että alan osaamisen merkitystä terveydenhuollossa.

–  Suomessa on maailman paras apteekkijärjestelmä, jolle yliopiston koulutus takaa loistavat työntekijät. Tällä hetkellä apteekit ovat terveydenhuollon toimivin osa, sanoi yhdistyksen puheenjohtaja, Sulkavan apteekin apteekkari Anu Rasi-Leskinen.

Vuonna 1973 aloittivat ensimmäiset 18 proviisoriopiskelijaa opintonsa silloisessa Kuopion korkeakoulussa, ja vuonna 1978 valittiin ensimmäiset 35 farmaseuttiopiskelijaa. Sittemmin Kuopion kampukselta on valmistunut jo kaikkiaan 4800 farmaseuttia, 1600 proviisoria ja 120 toksikologian maisteria.

Krista Laine.
Krista Laine kertoi uudistetuista farmaseutin ja proviisorin tutkinnoista.
Ihmisiä luentosalissa.
Etualalla vasemmalta professori Jarkko Rautio, apteekkari Antti Mäntylä sekä yliopistonlehtorit Krista Laine ja Piia Siitonen.
Ihmisiä luentosalissa.
Etualalla vasemmalta yhteiskuntasuhdejohtaja Touko Aalto, apteekkari Anu Rasi-Leskinen ja professori Jarkko Ketolainen.