Linnunpönttö

ALKUVOIMA-hankkeen kuntakierros jatkuu - vuorossa Kontiolahti

Alue- ja kuntatutkimuskeskus Spatia ja Karelia-ammattikorkeakoulu vierailevat Kontilahdella ja esittelevät Alkuvoima-hankkeen tuottamaa tietoa kehittämisen ja uudistamisen tueksi.

Alue- ja kuntatutkimuskeskus Spatia ja Karelia-ammattikorkeakoulu toteuttavat ALKUVOIMA - Älykäs sopeutuminen Pohjois-Karjalan maaseudulla -esiselvityshanketta. Esiselvityksessä tuotetaan tietoa ja etsitään ratkaisuja Pohjois-Karjalan maaseudun elinvoiman vahvistamiseksi älykkään sopeutumisen ja uudistumisen näkökulmasta.

Kevään kuntakierros rantautuu Kontiolahdelle 17.4.2023, jolloin kunnanvaltuustolle esitellään Kontiolahden kuntaprofiili. Kontiolahden kuntaprofiili on julkaistu ALKUVOIMA-hankkeen UEF Connect -sivulla.

Harvaan asutun maaseudun, ydinmaaseudun ja kaupungin läheisen maaseudun kunnista on tehty kuntaprofiilit, joissa kuvataan toimintaympäristö, väestönmuutokset, työllistymismahdollisuudet, palvelujen tarve ja saavutettavuus, kuntatalouden tila sekä kuntien uusiutuminen sekä niiden tekemät strategiset valinnat. Hankkeen kesäkuussa julkaistavassa loppuraportissa on yhteenveto Pohjois-Karjalan kuntien tilanteesta, Pohjois-Karjalan kuntien valtuutetuille suunnatun kyselyn tulokset, selvitys maaseutuyrityksistä lähipalvelujen tuottajina sekä benchmarkkausesimerkkejä älykkään sopeutumisen malleista Suomesta ja Euroopasta. Lisäksi raportissa esitetään suosituksia elinvoiman lisäämiseksi.

ALKUVOIMA-hanketta tuetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014-2020. Tuen on myöntänyt Pohjois-Karjalan ELY-keskus.