Tuula Tanskanen, Maarit Rantakurtakko ja Ulla Kekäläinen

Ammatillista lisäpätevyyttä avoimen yliopiston opinnoista

Iso joukko Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen työntekijöitä vastaanotti tiistaina 17.9. todistukset työn ohessa suoritetuista Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston järjestämistä lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin perusopinnoista. Uusi koulutusryhmä starttaa pian.

• Teksti ja kuvat Jonna Myllykangas

Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston ja Vaalijalan yhteistyö mahdollisti opintokokonaisuuden Vaalijalan henkilökunnalle, ja hyöty on moninaista: henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittyminen tuottaa lisäarvoa opiskelijoiden ja työnantajan ohella myös asiakkaille paremman hoito-osaamisen myötä.

Lähtökohtana koulutusyhteistyölle olivat Vaalijalan asiakastarpeiden merkittävät muutokset, mitkä edellyttivät henkilöstön osaamisen päivittämistä.

Vaalijalan kuntoutuksen johtaja Maarit Rantakurtakko opiskeli samat opinnot yhdessä muiden työntekijöiden kanssa.

– Halusin käydä itse läpi saman, jotta tietäisin paremmin mitä johdan, hän totesi avauspuheenvuorossaan.

Opinnot toteutettiin verkko-opintoina. Opiskelijat pitivät tätä hyvänä ratkaisuna, sillä se mahdollisti joustavuuden ajankäytön suhteen. Koulutussisällöt tarjosivat uutta tietoa ja täydensivät jo olemassa olevaa. Oppeja pystyi viemään käytäntöön jo opintojen aikana.

– Opintoja pystyi peilaamaan omaan työhön, kun lukemiaan asioita näki arjessa, kertoi opinnot suorittanut Anu Hyvönen. – Kokemus auttoi ymmärtämään teoriaa.

Vaalijala kustantaa opinnot työntekijöilleen. Seuraavaa opiskelijaryhmää varten on jo hankittu oppimateriaaleja työpaikan kirjastoon. Lisäksi jokainen opiskelija saa valmistuttuaan työnantajaltaan rahallisen stipendin kannustuksena opiskeluinnosta.

– Stipendin taustalla oli ajatus motivoinnista. Lisäksi nämä opinnot voivat olla hyvä ponnahduslauta yliopisto-opintoihin, Rantakurtakko totesi.

Halukkuutta työn ohessa opiskeluun on, ja uusi ryhmä aloittaakin pian saman opintokokonaisuuden suorittamisen.

Vaalijan opiskelijoita luokkatilassa.