UEFin liput.

Business Finlandin rahoitusta uuden epigeeniterapiaan perustuvan sydänsairauksien hoitomuodon kehittämiseen ja kaupallistamiseen

Dosentti Mikko Turusen johtama tutkimushanke on saanut Business Finlandin Tutkimuksesta uutta liiketoimintaa (TUTLI) -rahoituksen täysin uudenlaisen hoitomuodon kehittämiseksi sydän- ja verisuonisairauksiin. Rahoitusta saaneen ”Next Generation Treatment for Heart Failure” -hankkeen tavoitteena on luoda sekä teknologinen että kaupallinen valmius tuotteistaa uuteen RNA-biologiaan perustuva teknologia verisuonien kasvun terapeuttiseksi säätelyksi kliinisissä hoidoissa. Hankkeen kokonaisrahoitus on 550 000 euroa ja hankkeen pituus 1,5 vuotta.

Väestön ikääntyminen lisää merkittävästi sydän- ja verisuonitautien esiintyvyyttä, niihin sairastumista sekä niiden aiheuttamia kuluja yhteiskunnalle. Arvioidaan, että sydän- ja verisuonitautien globaali markkina-arvo vuonna 2022 on noin 146 miljardia euroa. Tarve uusille, tehokkaille ja kohdentuville terapioille on ilmeinen. Projektissa keskitytään sydämen vajaatoimintaan, johon valmistellaan täysin uudenlainen geenihoitomenetelmä. Projektin lääkekehitys perustuu ei-koodaaviin, pieniin RNA-molekyyleihin, jotka säätelevät verisuonen kasvutekijägeeniä. Nämä RNA:t kuljetetaan hoidettavaan kudokseen kohdentuvien eksosomien välityksellä.

Projektissa kehitetään uusi, tehokas ja kohdennettu RNA-lääke vakavan kansanterveydellisen ongelman hoitoon. Tämä uniikki RNA-lääke voidaan antaa kerta-annoksena ja se kohdistuu hoidettavalle alueelle. Tämä on potilaalle hoidollisesti tehokkain, turvallisin ja vaivattomin hoitotapa ja korvaa kirurgian hoitovaihtoehtona. Yhteiskunnalle tämä tuo merkittäviä säästöjä potilaiden hoitokustannuksissa.

- Odotamme, että hankkeen seurauksena syntyy Kuopioon uutta erittäin merkittävää kansainvälistyvää kasvuyritystoimintaa. Tämä myös vahvistaa valtakunnallista ja alueellista terveyden ja hyvinvoinnin innovaatioekosysteemiä uusina työpaikkoina, yritysten välisenä yhteistyönä ja vientitoimintana, toteaa Turunen.

Hanke perustuu Turusen yli viidentoista vuoden perustutkimukseen ei-koodaavien RNA-molekyylien välittämästä geenien säätelystä ja sen soveltamisesta geenihoitomalleihin. Turunen haluaa kiittää Business Finlandia tuesta hankkeelle ja yliopiston yrittäjyys- ja innovaatiopalveluita tuesta hankkeen valmistelussa.

Lisätietoja: Dosentti Mikko Turunen, Itä-Suomen yliopisto, puh. 044 5537 414, mikko.turunen (a) uef.fi

Business Finland -rahoitus: yrityskehitysasiantuntija Matti Höytö, puh. 040 354 5916, matti.hoyto (a) uef.fi