Lääkäri tutkii iäkästä potilasta.

Clinical Hub -yhteistyömalli parantaa kliinisen tutkimuksen edellytyksiä Pohjois-Savossa

Itä-Suomen yliopiston Kliininen tutkimuskeskus (KTK) ja Pohjois-Savon hyvinvointialueen Kliinisen tutkimuksen keskus rakentavat uutta yhteistyömallia kliinisen tutkimuksen edellytysten ja tason nostamiseksi. Tavoitteena on olla vuonna 2030 Suomen johtava kliinisen ja translationaalisen tutkimuksen sekä lääke- ja laitetutkimuksen keskus.

Uusi suunnitteilla oleva Clinical Hub -yhteistyömalli yhdistää Itä-Suomen yliopiston ja Kuopion yliopistollisen sairaalan korkeatasoisen ja monitieteellisen terveysalan tutkimuksen ja osaamisen sekä kliinisessä tutkimuksessa hyödynnettävän infrastruktuurin. Se on keskeinen osa alueen kehittyvää terveysalan ekosysteemiä ja muodostaa uusia yhteistyökumppanuuksia houkuttelevan kokonaisuuden Savilahden kampukselle.

Clinical Hub hyödyttää laajasti Itä-Suomen yliopiston tutkimusta ja koulutusta. Pohjois-Savon hyvinvointialueen näkökulmasta yhteistyömalli mahdollistaa kliinisen tutkimuksen ja monialaisen tutkimusyhteistyön palvelutoiminnan tutkimusperustaisen kehittämisen. Kaksivuotinen käynnistysvaihe toteutetaan Itä-Suomen yliopiston strategisella rahoituksella tiiviissä yhteistyössä Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa

Clinical Hubin käynnistysvaiheessa vuoden 2023 aikana kartoitetaan Itä-Suomen yliopiston keskeisten tutkimusyhteisöjen ja -ryhmien sekä Pohjois-Savon hyvinvointialueen tarpeita ja odotuksia muun muassa tutkimuksen, opetuksen, hoidon, infrastruktuurien ja yritysyhteistyön näkökulmista. Vuoden 2024 aikana laaditaan suunnitelma soveltuvimman yhteistyömallin toteuttamiseksi.

Käynnistysvaihetta koordinoi 1.6.2023 alkaen Anna Karjalainen Itä-Suomen yliopiston kliinisen lääketieteen yksiköstä. Hyvinvointialueelta käynnistysvaiheeseen osallistuu yritysyhteistyö- ja innovaatioasiantuntija Johanna Jylhä-Ollila. Yliopiston Kliinisen tutkimuskeskuksen johtoryhmän puheenjohtaja, professori Ville Leinonen ja hyvinvointialueen Kliinisen tutkimuksen keskuksen johtaja, professori Pekka Mäntyselkä toimivat valmisteluvaiheen vastuullisina johtajina.

Anna Karjalainen, Clinical Hub -koordinaattori, anna.karjalainen(a)uef.fi

Johanna Jylhä-Ollilla, yritysyhteistyö- ja innovaatioasiantuntija, johanna.jylha-ollilla(a)pshyvinvointialue.fi

Ville Leinonen, professori, ville.leinonen(a)uef.fi tai ville.leinonen(a)pshyvinvointialue.fi

Pekka Mäntyselkä, professori, pekka.mantyselka(a)uef.fi tai pekka.mantyselka(a)pshyvintointialue.fi