Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että digitaalinen kansainvälinen yrittäjyys vaatii oikeanlaista verkostoitumista. Management International Review -lehdessä ilmestyneessä tutkimuksessa selvitettiin kokemattomien, mutta digitaalisesti lahjakkaiden yrittäjätiimien kansainvälistymistä. Tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjiä, joilla ei ollut aiempaa kokemusta ja tietoa kansainvälistymisestä, eikä tarvittavia verkostoja.
– Digitaalinen kansainvälinen yrittäjyys on taitolaji, jossa yrittäjän on digitaalisen liiketoimintamallin luonnin lisäksi hallittava digitaalinen verkostoituminen. Tutkimuksemme osoittaa, miten se tehdään, professori Mika Gabrielsson sanoo.
Mika Gabrielssonin, projektitutkija Markus Raatikaisen ja professori Saara julkusen tekemä tutkimus osoittaa, että kansainvälistyminen edellyttää yrityksiltä erinomaisen substanssiosaamisen ohella avoimuutta ja uskallusta antaa tilaa uusille ja odottamattomille mahdollisuuksille päätöksenteossa.
– Lisäksi se vaatii yrittäjiltä jatkuvaa aktiivisuutta monipuolisena verkostonrakentajana ja periksiantamatonta valmiutta uuden oppimiseen. Tällainen yrittäjyys luo mahdollisuuden myös mukauttaa liiketoiminnan suuntaa aina uudelleen, kun valittu polku tuo haasteita menestyksen sijaan, professori Saara Julkunen toteaa.
Itä-Suomen yliopistossa on jo pitkään tutkittu kasvuyritysten kansainvälistymistä. Nyt ilmestyneessä tutkimuksessa kehitettiin verkostoitumis- ja effektuaatioteoriaan pohjautuva digitalisaatiopohjainen verkostoitumismalli.
– Tutkimusryhmämme ymmärrys digitaalisista born globals -yrityksistä on entisestään kasvanut ja olemme kyseisellä alueella siirtyneet kansainvälisesti edelläkävijän asemaan, Gabrielsson sanoo.
Lisätietoja
Professori Mika Gabrielsson, puh. 050 568 7626, mika.gabrielsson(at)uef.fi, UEF Connect
Professori Saara Julkunen, puh. 040 355 3365, saara.julkunen(at)uef.fi, UEF Connect
Tutkimusartikkeli
Mika Gabrielsson, Markus Raatikainen, Saara Julkunen. Accelerated Internationalization Among Inexperienced Digital Entrepreneurs: Toward a Holistic Entrepreneurial Decision‑Making Model. Management International Review. 2022. https://doi.org/10.1007/s11575-022-00469-y