Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Opiskelija istuu ikkunan ääressä kuulokkeet päässä.

Etäopiskelun taitoja voi oppia

Etäopiskelu edellyttää vahvaa itsensä johtamisen kykyä ja uudenlaisten toimintatapojen omaksumista. Sosiaaliset suhteet ja oikea annos vapaa-aikaa kuuluvat myös etäopiskelun arkeen.

  • Teksti Jonna Myllykangas
  • Kuvat Varpu Heiskanen, Mostphotos ja FinUni Photography

Etäopiskelu on viimeisten puolentoista vuoden aikana, koronan aiheuttaman pakon myötä, vakiinnuttanut asemaansa opiskelussa melkeinpä kaikilla koulutusasteilla. Opiskelijoille valtakunnallisesti toteutettujen kyselyjen vastauksissa toistuu usein motivaation puute. Etäopiskelun syövereissä motivoitumisen haasteet selvästikin korostuvat.

Mistä motivaatiota sitten voisi löytää etäopiskeluun? Tai mitä motivaation puuttuminen ylipäätään tarkoittaa?

– Yksilön kannalta motivaation puute on oikeastaan suunnan puutetta. Esimerkiksi aloittavilla opiskelijoilla on niin vähän tietoa omasta alastaan, että suuntaa voi olla vaikea hahmottaa, kertoo kasvatustieteen professori Päivi Atjonen Itä-Suomen yliopistosta.

Tärkeänä keinona suunnan löytämiselle on suunnitelmallisuus. Päämäärätietoinen opiskelu edellyttää kykyä oman ajankäytön suunnitteluun ja priorisointiin.

– Täytyy suunnitella vähän pidemmälle ajalle kerrallaan. Ei vain huomiselle tai ylihuomiselle, vaan pitää opetella viemään katse vähän kauemmas. Tämä on juuri aloittavan yliopisto-opiskelijan haaste. Lukiossa on ehkä totuttu menemään opettajan tahdittamana niin, ettei oman ajankäytön suunnittelulle ole ollut välttämättä tarvetta.

Sosiaalisia suhteita pitää hakea, eikä ajatella liikaa, että olen oman onneni seppä ja itse on itseäni ohjattava. On tärkeää nähdä yksinäisyyden läpi ja omia tossujenkärkiä edemmäs ja tiedostaa, että yhdessä selvitään ja että myös opettajat ja tuutorit ja HOPS-ohjaajatkin ovat olemassa.

Päivi Atjonen

professori

Päivi Atjonen
Päivi Atjonen toivoo, että lähiopetusta pystyttäisiin järjestämään ainakin aloittaville opiskelijoille paljon, jotta he pystyvät luomaan suhteita muihin opiskelijoihin ja saisivat hyvän lähtökohdan opiskelutekniikoiden kehittämiseen.

Se, että oppii tavoitteellisuutta ja itsensä johtamisen taitoja on hyödyksi jatkossa. Näitä taitojahan siellä työelämässä odotetaan.

Päivi Atjonen

Professori

Opiskelija työskentelee tietokoneella työpöydän äärellä