Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Ihmisiä keräämässä roskia nurmikolta.

FM Anssi Huoponen, väitös 10.10.2025: Voimaannuttavan ympäristökasvatuksen toteuttaminen on haastavaa

Maantieteen alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa Joensuun kampuksella. Väitöstilaisuutta voi seurata myös verkossa.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia? 

Väitöstutkimuksessani selvitän, kuinka koulu pystyy tukemaan paremmin nuorten ympäristövastuullisen käyttäytymisen kehittymistä. Ilmastonmuutoksen ja muiden ajankohtaisten ympäristöongelmien ratkaisu vaatii teknologisten ja poliittisten ratkaisujen lisäksi myös, että yksilöiden henkilökohtainen käyttäytyminen muuttuu ympäristövastuullisemmaksi. Vaikka nuorten aktiivisen ympäristötoimijuuden edistäminen on tärkeä osa koulujen kasvatustehtävää, valtaosalla halua toimia ympäristön puolesta ei siirry toiminnaksi. Nuoret ovat tulevaisuuden päättäjiä ja heidän ympäristövastuullisen käyttäytymisensä tukeminen on ratkaisevassa asemassa ympäristön näkökulmasta. Esitän väitöstutkimuksessani voimaannuttavan ympäristökasvatuksen toimintatapoja, joiden avulla koulu voi tukea nuorten ympäristövastuullisen käyttäytymisen kehittymistä.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot? 

Koulujen ympäristökasvatus on monien eri toimijoiden muodostama kokonaisuus, joiden välisiä suhteita olen selventänyt tutkimuksessani. Tutkimuksen perusteella voimaannuttavan ympäristökasvatuksen toteuttaminen kouluissa on haastavaa. Haasteita aiheuttaa ylemmiltä tasoilta alemmille siirtyvä sisäinen paine sekä toisaalta alempien tasojen vähäiset kommunikaatio- ja vaikutusmahdollisuudet. Tutkimus osoittaa, että vaikka voimaannuttavan ympäristökasvatuksen toteuttaminen koulussa on usein haastavaa, toivoa on. Jotta voimaannuttava ympäristökasvatus voisi todella toteutua, se vaatii kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa kaikki koulujärjestelmän toimijat ovat sitoutuneita yhteiseen tavoitteeseen sekä tukevat toisiaan ja viestivät avoimesti tarpeistaan ja onnistumisistaan. Väitöstutkimukseni antaa suosituksia toimintatavoista voimaannuttavan ympäristökasvatuksen jalkauttamiseksi kaikille koulujärjestelmän toimijoille.

Miten väitöstutkimuksesi tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä? 

Väitöstutkimukseni on avaus voimaannuttavan ympäristökasvatuksen kokonaisuuden hahmottamiseksi. Sen tuloksia ja niihin pohjautuvia suosituksia voidaan hyödyntää opetussuunnitelmatyössä voimaannuttavan ympäristökasvatuksen jalkauttamiseksi aidosti osaksi koulukontekstia. Tämän lisäksi väitöstutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää opettajakoulutuksessa sekä opettajien täydennyskoulutuksessa.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot? 

Tutkimus pohjautuu kolmeen vertaisarvioituun artikkeliin, jotka tuovat kolme aineistollisesti ja menetelmällisesti erilaista näkökulmaa voimaannuttavaan ympäristökasvatukseen. Tutkimuksessa käytetään monimenetelmällistä lähestymistapaa näiden näkökulmien yhdistämiseen. Ensimmäisessä osatutkimuksessa käsittelen aikaisempien alkuperäisjulkaisujen laadullisia tuloksia nuorten ympäristökäyttäytymisen edistämisestä koulukontekstissa. Aineisto koostuu 20 alkuperäistutkimuksesta, joita tutkittiin laadullisella meta-analyysilla. Toisessa osatutkimuksessa esitetään ympäristökasvatuksen asiantuntijaopettajien näkemyksiä ympäristökasvatuksen toteuttamisesta ja heidän opiskelijoidensa ympäristölukutaidosta. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluina, joihin osallistui 47 opettajaa. Kolmannessa osatutkimuksessa käsitellään erään lukion opiskelijoiden näkemyksiä ympäristökerhosta ja sen vaikutuksesta. 14 kerhon jäsentä osallistui ryhmähaastatteluihin ja sata kerhon ulkopuolista opiskelijaa vastasi kyselyyn kerhon merkityksestä.

FM Anssi Huoposen maantieteen alaan kuuluva väitöskirja Pathways toward pro-environmental education: Synthesis of three voices from the school context tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii professori Sirpa Tani Helsingin yliopistosta ja kustoksena FT, vanhempi yliopistonlehtori Minna Tanskanen Itä-Suomen yliopistosta.

Väitöstilaisuus

Väitöskirja

Väittelijän valokuva

Lisätietoja:

Anssi Huoponen, anssi.huoponen(at)uef.fi