Henkilöstöjohtaja, KTM Katja Pussinen vastaa Kreate konsernin henkilöstöhallinnosta ja viestinnästä. Kreate Oy on yksi Suomen johtavista infrarakentajista, ja organisaatiossa työskentelee noin 450 henkilöä. Kehitys ja itsensä kehittäminen ovat näkyviä arvoja jokapäiväisessä toiminnassa.
Koulutusten osalta filosofiani on, että aina täytyy olla sellaista, mikä tuo omaan työhön näkökulmaa, ja että pystyy tarkastelemaan omaa työtä myös kriittisesti, kertoo Pussinen. Henkilöstöjohtajana hän kannustaa siihen, että työntekijä löytää joko oman työnsä tai ulkoisten koulutusten kautta uutta virettä, näkökulmaa ja ajatusten vaihtoa.
Vähän kaikille vai kohdennettu kuin nenä päähän
Pussinen osallistui itse Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen HR-lainsäädännön täydennyskoulutukseen. Koulutusta tietyille ammattiryhmille, kuten HR-ammattilaisille on Suomessa paljon, joten osallistujan on oltava tarkkana, sopiiko koulutus juuri omaan tarpeeseen, pohtii Pussinen. Kyseisessä koulutuksessa hän kertoo kiinnittäneensä huomion siihen, että sisältö oli täysin hänen kiinnostuksensa mukaan kohdennettu.
Pussinen arvostaa sitä, että koulutuspaketti ja sen sisältö on valmiiksi jäsennetty. Oma arvonsa on asiantuntevalla kouluttajalla, jota kuuntelisi pitempäänkin, Pussinen viittaa kouluttajaan, OTT Jaana Paanetojaan.
Viiden koulutuksen sisältänyttä HR-lainsäädännön täydennyskoulutusta Pussinen kuvailee juuri sellaiseksi, jolla voi laajentaa omaa näkökulmaa. Pussinen pitää tärkeänä kiinnittää huomiota muuttuvaan lainsäädäntöön ja sen soveltamiseen omalle toimialalle. Vaikka oman koulutuksen ja työkokemuksen kautta taustalla on jo osaamista, tuovat ajankohtaiset koulutukset uutta näkökulmaa. Esimerkkinä Pussinen tuo esille koronan tuomat muutokset, jollaisia ei ole aiemmin työpaikoilla jouduttu kohtaamaan.
Itsensä kehittämistä voi tehdä monella tavalla, mutta työntekijä- ja työnantajaystävällinen näkökulma on, kun tieto on jäsennelty valmiiksi.
Katja Pussinen
Oppimistehtävistä startti keskusteluun organisaation sisällä
Oppimistehtävät auttavat peilaamaan käsiteltävää asiaa omaan työhön. HR-lainsäädännön viiden opintopisteen laajuuteen sisältyviä kirjallisia tehtäviä pohtiessaan Pussinen kertoo ryhtyneensä samalla viemään asioita omalle tiimilleen eteenpäin jalostettavaksi. Oppimistehtävät toimivat ikään kuin starttina keskusteluun organisaation sisällä, ja siihen miten asioita jatkossa edistetään, hän toteaa.
Kun koulutukseen sisältyvät tehtävät on mietitty tarpeeksi osuviksi ja arjen työtä tukeviksi, voi niitä hyödyntää pohjana, kun organisaation prosesseja ja niihin liittyviä toimintamalleja ja -ohjeita päivitetään, kertoo koulutuksen suunnittelija Anne Keränen.
Opinnot eivät saa olla pelkkää suorittamista
Pussinen korostaa sitä, että itselleen täytyy olla rehellinen siinä, minkä verran voi kouluttautua ja suorittaa opintoja työn ohessa. Henkilökohtaisesti hän toteaa että, kouluttautumisesta pitää saada työssä tarvittavia asioita enemmän, kuin siihen kuluttaa voimavaroja. Itsensä kehittämisessä tärkeää Pussisen mielestä on myös se, että kokee opiskelun itse mielekkääksi ja tarpeelliseksi, eikä suorita opintoja vain oppilaitosta tai työnantajaa varten. Kreatessa tuetaan henkilöstön kouluttautumista, sillä oikeanlainen ja oikein toteutettu koulutus tukee henkilön omaa motivaatiota ja samalla koko organisaation menestystä.