Vuoden 2025 Taitava opettaja -palkinnot myönnettiin Itä-Suomen yliopiston oppimisympäristöseminaarissa 19. elokuuta. Palkittavia opettajia oli tänä vuonna yhdeksän ja palkintoja jaettiin sekä yksittäisille opettajille että opettajapareille tai -tiimeille.
Yksin palkintoa hakeneista palkittiin akatemiatutkija Sonsoles López Pernas tietojenkäsittelytieteen laitokselta sekä opetusproviisori Hanna Kauppinen Itä-Suomen yliopiston apteekista ja farmasian laitokselta.
Opettajapareja ja -tiimejä palkittiin yksi kumpaakin. Parina palkittiin apulaisprofessori Kaisa Huhta ja professori Seita Vesa oikeustieteiden laitokselta. Palkittuun tiimiin taas kuuluvat humanistiselta osastolta suunnittelujohtaja Sirkku Ikonen-Hwang, yliopisto-opettaja Tiina Linjama sekä kasvatustieteiden ja psykologian osastolta yliopisto-opettajat Iija den Herder, Liisa Muukkonen ja Tuuli Paajanen.
Palkitsemisen kriteerejä ovat muun muassa opetuksen yhteisöllinen kehittäminen, opetusmenetelmien monipuolisuus sekä opiskelijakeskeisyys. Kaikilla palkituilla on opiskelija- ja työelämälähtöinen ote opetukseen, halu kehittää oppimisratkaisuja ja jakaa osaamistaan yhteisön hyväksi.
Itä-Suomen yliopisto on jakanut Vuoden taitava opettaja -palkintoja vuodesta 2017. Palkitut muodostavat aiemmin palkittujen opettajien kanssa Taitava opettaja -verkoston, johon kuuluu nyt 48 opettajaa. Verkoston tarkoituksena on edistää opetuksen arvostusta ja kehittämistä Itä-Suomen yliopistossa.
Vuoden 2025 taitava opettaja -palkintojen perustelut
Sonsoles López Pernas: López Pernasin opetuksessa ja opetuksen kehittämistyössä yhdistyvät vahvasti tutkimusperustaisuus, ajankohtaiset teemat ja opiskelijalähtöisyys. Hän on kytkenyt opetuksensa omaan tutkimustyöhönsä, erityisesti tekoälyn, oppimisanalytiikan ja pelillisyyden alueilla. Hän hyödyntää opetuksessaan monipuolisesti teknologiaa, kuten pakohuonepelejä, vahvistaakseen opiskelijoiden sitoutumista ja geneeristen taitojen kuten ongelmanratkaisun ja yhteistyön kehittymistä.
López Pernas on osoittanut innovatiivisuutta opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, ja hänen työelämälähtöinen lähestymistapansa näkyy opetuksen sisällöissä ja pedagogisissa ratkaisuissa. Opiskelijoiden ohjaus tekoälyn eettiseen ja kriittiseen käyttöön vahvistavat opetuksen laatua ja ajankohtaisuutta. Hän on jakanut osaamistaan opetuksen kehittämisessä ja edistänyt opetusratkaisujen monistettavuutta laajasti esimerkiksi julkaisujen, oppikirjojen ja hankkeiden kautta.
Hanna Kauppinen: Kauppisen opetustyössä korostuvat linjakkaan opetuksen periaatteet, selkeä pedagoginen rakenne ja opiskelijan oppimisen tukeminen. Hänen opetuksensa on käytännönläheistä ja työelämälähtöistä, jossa hän hyödyntää perustellusti sekä yliopiston että yhteistyötahojen tarjoamia oppimisympäristöjä ja ohjelmia. Käytetyt opetusmenetelmät soveltuvat opetettavaan aineeseen, ja opiskelijoiden sitouttaminen oppimisprosessiin näkyy kaikissa opetuksen vaiheissa.
Kauppinen huomioi inklusiivisuuden opetuksessaan ja kehittää toimintaansa aktiivisesti saamansa palautteen pohjalta. Lisäksi hän jakaa osaamistaan kollegoille ja rakentaa yhteisöllisyyttä muun muassa vuosikurssikohtaisten opettajapalaverien ja opiskelijayhteistyön kautta.
Sirkku Ikonen-Hwang, Tiina Linjama, Iija den Herder, Liisa Muukkonen ja Tuuli Paajanen: Psykologian ja logopedian opettajatiimi on yhdessä Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kanssa kehittänyt monialaisen arvioinnin opintojakson, jossa opiskelijat pääsevät toteuttamaan aitoja sote-asiakkaiden arviointiprosesseja.
Opintojaksolla yhdistyvät työelämälähtöisyys, autenttiset oppimistilanteet ja opiskelijalähtöinen ohjaus. Opintojakso tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa teoriaa käytäntöön aidoissa asiakastilanteissa, kehittää keskeisiä työelämätaitoja sekä syventää ymmärrystä toisen tieteenalan näkökulmasta. Opetus on suunniteltu ja toteutettu moniammatillisessa yhteistyössä, ja kliinisen harjoittelun järjestämisessä panostettu asiakaskohtaamisten sensitiivisyyteen ja oppimiskokemuksen turvallisuuteen.
Kehitetty malli tarjoaa monistettavan ja kehityskelpoisen pohjan myös muiden alojen opetukselle. Opiskelijoilta saatu palaute on kiittävää, ja tiimin jatkosuunnitelmat perustuvat saatuun palautteeseen. He ovat tunnistaneet kehittämiskohteita ja esittäneet suunnitelmia osaamisensa jakamiseksi.
Kaisa Huhta ja Seita Vesa: Huhta ja Vesa ovat kehittäneet tohtorikoulutettavien ohjaukseen ja akateemisen asiantuntijuuden kehittämiseen keskittyvän Oikeustieteellisen tutkimuksen taidot ja urasuunnittelu -opintojakson, jonka keskiössä on opiskelijalähtöisyys ja reflektiivinen oppiminen. Opetus on rakennettu luentojen, työpajojen ja verkkotehtävien yhdistelmästä, ja se tukee väitöskirjatutkijoiden kasvua itsenäisiksi tutkijoiksi yksilöohjauksen ja vertaistuen avulla.
Opetus on suunniteltu joustavasti opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioiden ja se tarjoaa käytännönläheistä tukea ja työkaluja kirjoittamiseen ja akateemiseen urasuunnitteluun. Lisäksi opintojakso tarjoaa ohjaajille alustan yhteisölliselle ohjauksen kehittämiselle. Huhta ja Vesa ovat jakaneet osaamistaan ja opintojakson käytänteitä sekä kansallisesti että kansainvälisesti ja esittäneet myös jatkosuunnitelmia.
Lisätietoja
Oppimisympäristöjen kehittämisjohtaja Kari Korhonen, [email protected], 050 432 3826