Itä-Suomen yliopiston edustajat vierailivat Ghanassa syksyllä 2023.

Itä-Suomen yliopisto vahvistaa siteitään Ghanaan

Itä-Suomen yliopisto vahvistaa yhteistyötään Ghanassa. Maahan hiljattain suuntautuneella vierailulla solmittiin kaksi aiesopimusta koulutus- ja tutkimusyhteistyön tiivistämisestä.

– Koulutus- ja tutkimusyhteistyön vahvistaminen globaalin etelän kanssa on tärkeä osa kehitysyhteistyölinjauksiamme sekä globaalia vastuutamme ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin sitoutumistamme. Afrikassa meillä on koulutus- ja tutkimusyhteistyötä kaikkiaan yli 15 maan kanssa. Suurin osa kumppanuuksistamme kohdistuu Ghanaan, Tansaniaan, Namibiaan ja Etelä-Afrikkaan, ja näiden maiden kanssa pyrimme myös entistä tiiviimpään yhteistyöhön, Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen sanoo.

Itä-Suomen yliopisto ja Kwame Nkrumah -yliopisto ovat jo vuosien ajan tehneet yhteistyötä farmasian, luonnonvarojen hallinnan, ilmastonmuutoksen torjunnan ja metsätalouden aloilla. Nyt yliopistot sopivat yhteistyön laajentamisesta kansanterveystieteen, ravitsemustieteen ja hoitotieteiden aloille.

– Nyt solmimamme aiesopimus on tärkeä, sillä se vahvistaa siteitämme ja virallistaa jo vuosia jatkuneen yhteistyömme, professori Jussi Kauhanen Itä-Suomen yliopiston kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksiköstä toteaa.

Myös fotoniikan alalla suunnitellaan yhteistyötä Itä-Suomen yliopiston ja Kwame Nkrumah -yliopiston välille. Itä-Suomen yliopiston fotoniikan tutkimuskeskus tekee jo nyt yhteistyötä yliopiston ghanalaisalumnien perustaman Photonics Ghana -verkoston kanssa.

– Olemme äärimmäisen ylpeitä Photonics Ghanan tekemästä työstä, sanoo professori ja fotoniikan tutkimuskeskuksen johtaja Jyrki Saarinen.

Itä-Suomen yliopiston edustajat vierailivat myös Ghanan tieteellisen ja teollisen tutkimuksen neuvostossa ja sen alaisuudessa toimivassa CSIR College of Science and Technologyssa, jonka kanssa yhteistyötä on tehty maisteritason biotalouskoulutuksessa. Yliopistojen yhdessä toteuttama ja UniPID-verkoston rahoittama virtuaalikurssi saateltiin hiljattain päätökseensä.

– Olemme kiinnostuneita yhteistyön laajentamisesta myös tohtorikoulutukseen, professori Ari Pappinen Itä-Suomen yliopiston metsätieteiden osastolta toteaa.

Itä-Suomen yliopisto vahvistaa siteitään myös Ghanan yliopistoon, jonka hoitotieteen laitos on pitkäaikainen kumppani. Yliopistot sopivat olemassa olevan yhteistyön laajentamisesta, ja mukaan tulevat myös Ghanan yliopiston kauppatieteiden laitos sekä Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos.

Vierailun aikana solmittiin aiesopimus myös ghanalaisen University of Health and Allied Sciences (UHAS) -yliopiston kanssa, jonka myötä Itä-Suomen yliopisto sitoutuu tarkastelemaan yhteistyön mahdollisuuksia myös terveystieteiden alalla.

– Tuleva koulutus- ja tutkimusyhteistyö farmasian, kansanterveystieteen ja ravitsemustieteen aloilla avaa uusia mahdollisuuksia innovaatioiden ja tiedon yhteiskehittämiseen, mikä mahdollistaa vaikuttavan ja vastuullisen kestävän kehityksen, sanoo yliopiston dekaani ja professori, itsekin Itä-Suomen yliopiston alumni, Kwame Ohene Buabeng.

Vahva alumniverkosto Ghanassa

Itä-Suomen yliopistolla on vahva, yli 1000 hengen afrikkalainen ja afrikkalaistaustainen alumniverkosto. Ghanan-vierailunsa aikana yliopisto järjesti kaksi rehtori Jukka Mönkkösen isännöimää alumnitapahtumaa Kumasissa ja Accrassa.

– Meillä on lähes 400 ghanalaisalumnia ja tällä hetkellä suurin osa afrikkalaisista opiskelijoistamme tulee Ghanasta. Ghanassa on valtavasti kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointipotentiaalia kanditasolta aina tohtoritasolle saakka. Ghanalaisalumnimme ovat motivoituneita tekemään yhteistyötä yliopiston kanssa, ja heidän suunnitelmissaan onkin muodostaa virallinen ghanalaisalumnien alajaosto, toteaa kehitysyhteistyön erityisasiantuntija Roseanna Avento.