Valoja ja dataa.

Itä-Suomen yliopiston Fotoniikan Instituutti on nyt Fotoniikan tutkimuskeskus

Itä-Suomen yliopiston Fotoniikan Instituutti vaihtoi marraskuun alussa nimensä Fotoniikan tutkimuskeskukseksi (Center for Photonics Sciences).

Nimenmuutos liittyy Joensuussa juuri avattuun Photonics Centeriin, jossa Itä-Suomen yliopisto on mukana. Photonics Centerin tilat sijaitsevat yliopiston Joensuun kampuksella samassa rakennuksessa kuin pääosa yliopiston fotoniikasta. Fotoniikan tutkimuskeskus uudisti samalla logonsa.

Fotoniikan tutkimuskeskus on toiminut Itä-Suomen yliopistossa yhdeksän vuoden ajan. Se yhdistää kaikkea fotoniikan ja optiikan tutkimusta ja koulutusta Itä-Suomen yliopistossa. Monitieteinen tutkimuskeskus on ainutlaatuinen kokoelma asiantuntijoita biologian, kemian, tietojenkäsittelyn, fysiikan ja sovelletun fysiikan aloilta. Tutkimuskeskus juontaa juurensa siitä, että fotoniikka oli merkittävä tutkimusaihe jo silloin, kun Joensuun yliopisto perustettiin yli 50 vuotta sitten. Nykyään Fotoniikan tutkimuskeskus on maailmanlaajuisesti huipputasolla oleva tutkimusympäristö.

Avainsanat