Itä-Suomen yliopiston soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osaston henkilökunta on ollut menestyksellinen Fulbright-säätiön Yhdysvaltoihin suuntautuneissa tutkimus- ja vierailuapurahoissa. Vuodesta 2014 lähtien kaikkiaan kuusi tutkijaa ja/tai opettajaa on osallistunut ohjelmaan.
– Olemme myös isännöineet viiden yhdysvaltalaisen tutkijan tai opettajan vierailua vuodesta 2013 lähtien. Olemme ottaneet myös vastaan muissa Suomen yliopistoissa olleita opetusalan Fulbright-stipendiaatteja Yhdysvalloista vierailuille Joensuuhun. Fulbright-alumnimme ovat olleet myös aktiivisesti esivalintatoimikunnissa arvioimassa Suomesta vaihtoon lähtijöiden hakemuksia ja osallistuneet heidän haastatteluihinsa, kuvailee vanhempi yliopistonlehtori Kari Sormunen monipuolista toimintaa.
Fulbright Finland Foundation tuo Fulbright Teachers for Global Classrooms -ohjelman puitteissa marraskuussa ensimmäistä kertaa Suomeen yhteensä 18 tiukan valintasyynin läpäissyttä yhdysvaltalaista peruskoulun ja lukion opettajaa. He ovat muun muassa suorittaneet työnsä ohella lukukauden ajan globaalikasvatukseen liittyvän intensiivisen opinto-ohjelman Yhdysvalloissa ja työstäneet Global Education -opasta.
– Ohjelmaa on parin viikon ajan Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Joensuussa. Joensuulaisen opettajankoulutuksen vahvan Fulbright-alumni-verkoston ansiosta meitä on pyydetty esittelemään tälle ryhmälle opettajakoulutusta Itä-Suomen yliopistossa ja Suomessa, iloitsee Sormunen.
Vieraille esitellään keskiviikkona 9. marraskuuta itäsuomalaista opettajankoulutusta useasta eri näkökulmasta. Seuraavana päivänä he vierailevat Tulliportin normaalikoulussa ja tutustuvat ohjattuun opetusharjoitteluun.
Lisäksi torstai-iltana Fulbright Finland Foundationin ja Yhdysvaltain suurlähetystön edustajat pitävät kaikille joensuulaisille Fulbright-alumneille happy hour -tilaisuuden.
Alumnit aktiivisessa yhteistyössä globaalisti
Sormusen mukaan on tärkeää, että suomalaiset asiantuntijat pääsevät perehtymään erilaisten Fulbright-rahoitusten kautta yhdysvaltalaiseen tutkimukseen ja opetukseen sekä kulttuurin moninaisuuteen.
– Yhdysvalloissa tehdään hyvin vaikuttavaa tutkimusta usealla tieteenalalla, ja Fulbright-rahoitus on erittäin kilpailtua ja arvostettua. Se antaa erinomaiset mahdollisuudet verkostoitumiseen sekä paikan päällä että jälkikäteen.
Fulbright-alumnin on helppo lähestyä eri tahoja sekä muita alumneja mistä tahansa maasta eli alumnin titteli madaltaa kynnystä olla yhteydessä oman alan asiantuntijoihin globaalisti.
– Suomalaisia asiantuntijoita myös arvostetaan Yhdysvalloissa, joten rikastamme omalla osaamisellamme näkökulmia ollessamme siellä. Yhdysvalloista saapuvat Fulbright-stipendiaatit ovat myös erittäin mielenkiintoisia vierailijoita, ja monet yhteistyökuviot tutkimuksen ja opetuksen piirissä saavat myös alkunsa näin päin.
Lisäksi Fulbright-verkoston kautta on mahdollista saada Suomeen lyhyille vierailuille myös niitä Fulbright-stipendiaatteja, jotka ovat apurahansa turvin muualla Euroopassa.
– Olin itse Mid-Career Development Project (MCDP) -stipendin turvin Stanfordin yliopistossa syyslukukauden 2016 ja pääsin perehtymään inklusiiviseen luonnontieteiden opetukseen Kalifornian moninaisissa kouluissa. Tämä avasi uusia näkökulmia omaan luonnontieteiden pedagogiikan opetukseeni tuleville opettajille ja antoi buustia aiheen tutkimiseen myös Suomessa, kertaa Sormunen kokemuksiaan.
Lisätietoja Fulbright-rahoituksesta:
https://www.fulbright.fi/fi
https://www.fulbright.fi/grants-research-postdoc-and-scholar/asla-fulbright-research-grants-senior-scholars
https://www.fulbright.fi/professional-grants/mid-career-professional-development-grant-FIN