Dataa ja siitä saatavaa tietoa on kaikkialla ympärillämme. Kuinka yritykset pystyvät hyödyntämään tätä saatavilla olevaa tietoa liiketoiminnassaan, ratkaisee yritysten kilpailukyvyn. Aihe on kuitenkin monisyinen ja sen kokonaisvaltainen ymmärrys on tärkeää. Itä-Suomen yliopiston matkailuliiketoiminnan tutkimusryhmä järjestää tiedolla johtamisen webinaarin 20.5.2021. Aihe on selkeästi herättänyt toimijat yli toimialarajojen, sillä ilmoittautuneita on jo yli 300.
Tiedon hyödyntäminen on yritystoiminnan kulmakivi. Yritykset tarvitsevat tietoa liiketoiminnan kehittämiseen liittyvien päätösten tueksi. Webinaari selkeyttää tiedolla johtamisen eri osa-alueita ja mahdollisuuksia. Webinaarissa esitellään käytännön esimerkit tiedolla johtamisesta Helsingistä ja Åresta puhujina erityissuunnittelija Jukka Punamäki ja professori Matthias Fuchs. Esimerkit valottavat, miten tiedolla johtamista voi käytännössä tehdä ja hyödyntää monipuolisesti ja pitkäjänteisesti matkailukohteen kehittämisessä.
Tärkeää tiedolla johtamisessa on saada kokonaiskäsitys omien toimenpiteiden vaikutuksista ja tehokkuudesta. Pelkästään yöpymisten ja verkkosivujen kävijöiden määrän mittaaminen ei riitä. Suurimmat haasteet tiedon hyödyntämisessä ovat tiedon laatu ja käytettävyys, tiedon pirstaleisuus sekä analytiikkatyökaluihin liittyvä osaaminen. Näiden haasteiden tiimoilta webinaarissa esitellään useita työkaluja matkailukohteiden ja yritysten käyttöön.
Tietoa on mahdollista saada aina reaaliaikaisesta datasta pitkän aikavälin seurantatietoon ja asiakasspesifiin informaatioon. Wille Markkanen Salmi Platformilta esittelee reaaliaikaista matkailuanalytiikkaa. Päivätrendien mahdollisuuksista kertoo Hanna Lak Benchmarking Alliancesta. Pasi Nurkka Suomen Tutkimus- ja Analysointikeskus TAKista puolestaan kertoo pitkäjänteisen matkailijaseurannan mahdollisuuksista Visitoryssa. Marko Filenius esittelee asiakaskokemukseen ja digitaalisiin kanaviin erikoistunutta BisLenz-työkalua.
Tiedolla johtaminen on myös kansallisen tason matkailun kehittämissuunnitelmien ytimessä. Visit Finlandin laatimassa Suomen matkailun digitiekartassa on huomioitu matkailutiedon merkitys ja toisaalta sen haasteet eli tiedon laatu ja käytettävyys sekä analytiikkatyökaluihin liittyvä osaaminen. Näiden parantaminen ja kehittäminen ovat osa valtakunnallista työtä, josta webinaarissa kertoo tarkemmin tutkimuspäällikkö Katarina Wakonen Visit Finlandista.
Muuttuvassa toimintaympäristössä toimiessamme tarvitsemme luotettavaa ja ajantasaista tietoa sekä sen ymmärtämiseen perustuvaa päätöksentekoa. Dataa on kyllä saatavissa paljonkin, mutta se on arvokasta vasta, kun se on jalostettu käyttökelpoiseksi. Tästä syystä onkin hyvä alueellisesti määritellä, millaista tietoa tarvitaan, ja miten sitä jalostetaan.
Aiempien tutkimusten pohjalta on havaittu, että muun muassa asiakaskokemuksen kehittämisen ja asiakasymmärrys ovat haasteellisia sekä yritys- että matkakohdetasolla. Käsitys omasta digitaalisesta verkkonäkyvyydestä ei välttämättä ole se, jollaiseksi asiakas kokee yrityksen toiminnan ja toiminnot. Useimmiten ymmärretään, että dataa on paljon, mutta oleellisen tiedon määrittely ja sen jatkojalostaminen koetaan haasteelliseksi.
Itä-Suomen yliopiston järjestämä maksuton webinaari 20.5.2021 klo 9–13 tukee Visit Finlandin tavoitteita ja pyrkii antamaan käytännön näkemystä tiedolla johtamiseen. Tilaisuuteen on mahdollista ilmoittautua osoitteessa https://link.webropol.com/s/tiedollajohtaminen200521. Tilaisuus myös tallennetaan pääosin, joten sen voi katsoa myöhemminkin.