Eurooppalaisten yliopistojen verkoston YUFE Challenge -tiimi kehitti idean Buddy Up System -tukimallista. Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Miten voimme luoda integraatiota ja yhteisöllisyyden tunnetta vaihto-opiskelijoiden, kansainvälisten opiskelijoiden ja kotimaisten opiskelijoiden kesken? Tämän ison ja tärkeän kysymyksen parissa askaroivat eurooppalaisten yliopistojen verkoston YUFE Challenge -tiimin opiskelijat, opettajat ja ohjaajat syksyllä 2022.
Tiimin akateemisina ohjaajina toimivat Päivi Häkkinen ja Minna Kaarakainen, ei-akateemisena ohjaajana Marko Pietilä, hallinnollisena koordinaattorina Mari Argillander sekä tiedon asiantuntijoina Kirsi Konttinen ja Hadi Farahani – kaikki Itä-Suomen yliopistosta, joka on yksi YUFE-verkoston kumppaniyliopistoista.
Opiskelijoiden integraatio uuteen opiskelupaikkaan on haastava prosessi, johon liittyy useita tekijöitä kuten opiskelijan oma mielenkiinto, opintojen määrä, kulttuuriset eroavaisuudet, opiskeluaika, kielivaatimukset ja opiskeluyhteisön monimuotoisuus. Tiimin mukaan yliopistoilla on merkittävä rooli tämän yhtälön ratkaisemisessa painottamalla opiskelun monimuotoisuutta (kuten kansainvälisten ja paikallisten opiskelijoiden sekoittamista harjoituksissa ja projekteissa) sekä kannustamalla ohjaajia ja tukikavereita (buddy), jotta he voivat tukea kansainvälisiä opiskelijoita sekä edistää siten akateemisten ja paikallisten yhteisöjen hyvinvointia.
– Projekti alkoi tiimijäsenten perehdyttämisellä haasteen sisältöön ja tehtävien sovittamiselle jäsenten asiantuntemukseen ja kiinnostuksen kohteisiin. Kehitimme oppimisen edistymisen mallin, jota seurasimme viikoittain tiimikokouksissa ohjaajien ja vierailevien puhujien tuella. Tämän jälkeen keräsimme tietoa erilaisista paikallisista ja kansainvälisistä lähteistä. Haastattelimme yliopiston kansainvälisten opintojen koordinaattoria, perehdyimme tieteellisiin tutkimusartikkeleihin ja verkkolähteisiin sekä keräsimme palautetta kansainvälisiltä opiskelijoilta, ystäviltä ja kollegoilta, jotka ovat opiskelleet lyhyitä tai pitempiä aikoja eri maissa, kuvaavat prosessia tiimin jäsenet, kauppatieteiden väitöskirjatutkija Muhammad Khogali ja äskettäin tohtoriksi väitellyt Katarzyna Wisniewska.
Omiin kokemuksiin pohjautuva ja kehittyneempi malli
YUFE Challenge -tiimin kehittämä Buddy Up System -malli pohjautuu ideaan, jossa kokeneemmat opiskelijat auttavat uusia opiskelijoita.
– Keräämämme tiedon pohjalta oli ilmeistä, että asiakkuuden reittikartan luominen auttaa selvästi koko liikkuvuusprosessin ymmärtämisessä sekä toivotun ja toteuttamiskelpoisen ratkaisun luomisessa. Tältä pohjalta tutustuimme Buddy System -malliin, jota eräät yliopistot käyttävät opiskelijoiden tukemisessa heidän saapuessaan uuteen opiskelupaikkaan mutta eivät juurikaan ennen saapumista. Siksi päätimme luoda oman, kehittyneemmän Buddy Up System -mallin, joka auttaa opiskelijoita jo ennen heidän saapumistaan vastaamalla opiskelijoiden kysymyksiin sekä tukemalla heidän maahanmuuton ja majoituksen tarpeita digitaalisen viestinnän keinoin. Malli lisää myös opiskelijoiden yhteisöllisyyttä tapahtumaviestinnän kautta, mikä auttaa heitä tapaamaan uusia ystäviä kielten opiskelun, taitojen kehittämisen ja kohdemaassa matkustamisen merkeissä, kertoo Muhammad Khogali.
– Olimme kaikki kuulleet tai tiesimme Buddy System -mallista. Halusimme luonnollisesti parantaa mallia siltä pohjalta, mitä olemme kokeneet kansainvälisen opiskelijan taipaleellamme. Kaikilla tiimin jäsenillä oli jonkin verran kokemuksia ulkomailla opiskelusta ja integroitumisen yrityksistä eri maihin vaihtelevalla menestyksellä. Haluamme vain säästää kaikkia aloittelevia opiskelijoita niiltä vaivoilta, joita olemme itse joutuneet kokemaan, jatkaa Katarzyna Wisniewska.
Tukea hakuvaiheesta opintojen loppuun saakka
YUFE Challenge -tiimin Buddy Up System -malliin liittyy monia etuja: kokeneemman opiskelijan eli buddyn tuella kansainväliset opiskelijat voivat sopeutua helpommin ja vailla paineita uuteen opiskelukaupunkiin; buddy auttaa uusia opiskelijoita löytämään ystäviä paikallisista opiskelijoista; kielitaito kehittyy paikallisen buddyn avulla; buddy auttaa myös jokapäiväisissä käytännön asioissa kuten lääkäri- tai kampaamokäynneissä; lisäksi buddysta voi tulla elinikäinen ystävä.
Buddy Up System perustuu järjestettyihin ryhmiin sen sijaan, että toiminta pohjautuisi vain yksittäisiin uusien ja kokeneempien opiskelijoiden pareihin. Yhteisöllisyyden tunnetta rakentava malli on tarkoitettu kaikille opiskelijoille: niin vaihto-opiskelijoille ja kansainvälisille opiskelijoille kuin fukseille ja kenelle tahansa opiskelijalle, joka haluaa tavata uusia ihmisiä.
Lisäksi Buddy Up System -malli auttaisi opiskelijoita koko opiskelun kaaren ajan aina hakuvaiheesta, lähtöön valmistautumisesta ja saapumisesta opintojen loppuun saakka – ei vain opintojen alussa.
Mallin kolme osa-aluetta sisältävät paikallisten opiskelijoiden järjestämän tuen ennen saapumista, arjen elämän rakentumisen järjestäytyneen toiminnan ja tapahtumien kautta, sekä uusiin ihmisiin tutustumisen epämuodollisissa yhteyksissä, kieliryhmissä ja sosiaalisen median ryhmissä.
Toimintaa tuettaisiin erilaisilla digitaalisilla ja saavutettavilla viestintäkanavilla. Digitaaliset osa-alueet voisivat sisältää virtuaaliset tapaamiset ennen saapumista, tukiverkkosivuston sekä viestintää sosiaalisen median eri alustoilla.
YUFE Challenge -tiimin ehdotus sai hyvän vastaanoton arviointitapahtumassa 28. helmikuuta 2023. Lisäksi ehdotettu malli tarjoaa hyvän pohjan YUFE Friend -ohjelmalle, joka auttaa kansainvälisiä opiskelijoita sosiaalisten kontaktien luomisessa.