Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Ryhmä opiskelijoita keskustelee ringissä.

Kulttuurienvälisen viestinnän opetus vaatii monipuolisempia näkökulmia

Uusi Jyväskylän yliopistossa ja Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus nostaa esiin kulttuurienvälisen viestinnän opetuksessa tarvittavat erilaiset lähestymistavat. Kulttuurienvälisen viestinnän opetus on keskeinen osa kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin johtamisen koulutusta, mutta usein opetuksessa nojataan liian yksipuolisesti jäsennyksiin kansallisesta kulttuurista ja niiden eroavaisuuksista. Yliopistonlehtori Lotta Kokkosen ja apulaisprofessori Jonna Koposen tutkimuksessa esitetään, että tehokas opetus vaatii kolmen eri kulttuurinäkökulman – positivistisen, tulkinnallisen ja kriittisen – ymmärtämistä ja yhdistämistä.

Positivistisessa lähestymistavassa kulttuuri nähdään muuttumattomana järjestelmänä, kuten kansallisten kulttuurien eroina. Tätä näkökulmaa sovelletaan usein, kun vertaillaan eri kulttuureista tulevien neuvottelutyylejä. Tulkinnallinen näkökulma puolestaan korostaa kulttuurin sosiaalista rakentumista vuorovaikutuksessa. Ajatellaan, että kulttuuri on sosiaalisesti rakentunut, muuttuva ja neuvoteltavissa vuorovaikutuksessa. Tutkimuksessa pääpaino on yksilöiden ja ryhmien kokemuksissa. Kriittisessä näkökulmassa huomio keskittyy rakenteellisiin epätasa-arvoihin, vallan ilmenemiseen sekä yhteiskunnallisiin diskursseihin.

Tutkimus tarjoaa konkreettisia pedagogisia ratkaisuja, joiden avulla kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin johtamisen opiskelijat voivat oppia tarkastelemaan kulttuurisia ilmiöitä syvällisemmin. Kokkosen ja Koposen mukaan opetus voi hyödyntää interpersonaalisen tiedon teoriaa, joka korostaa aitoa vuorovaikutusta yksilöiden välillä. Tämä auttaa ymmärtämään, miksi pelkkä kulttuuritasoinen tieto ei riitä rakentamaan luottamusta kansainvälisessä liiketoiminnassa myyjien ja asiakkaiden välillä.

– Opetuksessa tulee huomioida kulttuurin monimuotoisuus ja opettaa opiskelijoita tarkastelemaan ilmiöitä eri näkökulmista. Tämä antaa heille paremmat valmiudet toimia aidosti kulttuurienvälisissä vuorovaikutustilanteissa. Esimerkiksi interpersonaalisen tiedon hyödyntäminen on keskeinen taito kansainvälisten asiakassuhteiden kehittämisessä, Koponen tiivistää.

Tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa sekä korkeakouluille että yrityksille, jotka haluavat parantaa kulttuurienvälistä viestintää globaalissa liiketoiminnassa.

Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta Etäjohtaminen digitaalisen viestinnän avulla, päätösnumero 362483.

Tutkimusartikkeli:

Kokkonen, L., & Koponen, J. (2024). Teaching Interculturality: Considering Three Different Cultural Approaches in Intercultural Business Relationships. Business and Professional Communication Quarterly, 0(0). https://doi.org/10.1177/23294906241302002

Lisätietoja:

Apulaisprofessori Jonna Koponen, Itä-Suomen yliopisto, puh. 050 343 7446, jonnapauliina.koponen(at)uef.fi

Yliopistonlehtori Lotta Kokkonen, Jyväskylän yliopisto, puh. 040 805 3148, lotta.o.kokkonen(at)jyu.fi