Senni Pykäläinen ja Virpi Moilanen.

Näin edistät moninaisuutta työyhteisössä: Talent Hub Eastern Finland -verkoston asiantuntijat käytettävissäsi

Moninaisuus työpaikalla tarkoittaa muutakin kuin kansainvälisyyttä; se on nykyaikaisen työelämän peruspilari. Hyvä työnantajamielikuva ja henkilöstön pitovoima ovat organisaatioille kriittisiä menestystekijöitä alati kiristyvässä kilpailussa. Moninaisuuden edistäminen tekee organisaatiostasi houkuttelevan erityisesti tulevaisuuden työntekijöiden silmissä.

Työelämäasiantuntija Senni Pykäläinen ja kieliasiantuntija Virpi Moilanen Talent Hub Eastern Finland -hankkeesta ovat kehittäneet organisaatioille moninaisuuteen ja suomen kieleen liittyviä koulutuksia tiiviissä ja tehokkaassa muodossa. Ne tarjoavat työnantajille konkreettisia työkaluja, jotka hyödyttävät organisaatiota sen kaikilla tasoilla. Koulutukset kattavat seuraavat teemat: työpaikka kielenoppimisympäristönä, kulttuurimuurien madaltamisen keinot, työyhteisön vastaanottavuustaidot ja moninaisuuden johtaminen.

Nämä koulutukset antavat organisaatioille valmiuksia käsitellä moninaisuutta rakentavasti ja ennaltaehkäistä konflikteja. Olipa yrityksessäsi jo kansainvälisiä työntekijöitä tai ei, koulutukset auttavat huomioimaan moninaisuuden siinä vaiheessa, kun toimintoja suunnitellaan, Senni Pykäläinen avaa.

Koulutukset on tiivistetty puolen tunnin mittaisiksi tietoiskuiksi, joista osallistujat saavat eväikseen konkreettisia vinkkejä työyhteisön arjessa hyödynnettäväksi. Virpi Moilanen kertoo esimerkin vinkistä, jolla voidaan helpottaa kielen oppimista työpaikalla.

– Työyhteisössä voidaan tehdä kielisopimus, jossa sovitaan yhdessä, missä tilanteissa käytetään suomea. Voidaan esimerkiksi sopia, että kahvihuoneessa kuulumiset vaihdetaan aina suomeksi. Tällainen käytäntö helpottaa kansainvälisen työkaverin kielen oppimista, kun hän pystyy valmistautumaan tilanteeseen etukäteen.

Saamamme palaute puhuu puolestaan

Osallistujat ovat kiitelleet erityisesti koulutusten napakkuutta ja konkreettisuutta. Esimerkiksi Hyvärilän nuoriso- ja matkailukeskuksen organisaatiosta saatu palaute kertoo oppien hyödyllisyydestä.

– Koulutus on tullut hyvään saumaan varsinkin, kun olemme juuri keskustelleet organisaatiossa uusien työntekijöiden perehdyttämisestä. Olemme pystyneet ottamaan oppeja koulutuksesta suoraan käyttöön, markkinointipäällikkö Kati Lipponen kiittää.

Koulutukset ovat maksuttomia ja kaikkien saatavilla toimialasta tai organisaation koosta riippumatta. Ne järjestetään pääosin virtuaalisesti Teamsin kautta, mutta asiantuntijat voivat myös tulla paikan päälle silloin, kun organisaatio tilaa useamman koulutuksen samalla kertaa. Tällöin ne voivat olla työpajatyyppisiä, mikä mahdollistaa syvällisemmät ryhmäkeskustelut ja vuorovaikutuksen. Maksuttomat koulutukset ovat tarjolla vain rajallisen ajan, joten hyödynnä mahdollisuus nyt ja ole yhteydessä asiantuntijoihimme mahdollisimman pian – yhteystiedot löytyvät artikkelin lopusta.

Mitä muuta voit tehdä moninaisuuden edistämiseksi?

Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksesta löytyy kattava valikoima koulutuksia, joiden avulla voi kehittää työyhteisön moninaisuustaitoja. Mainio esimerkki konkreettisesta koulutuksesta on Kielikaveri-valmennus, jossa suomen kieltä taitavista työkavereista koulutetaan tukihenkilöitä kansainvälisille työntekijöille. Lisätietoja löydät verkkosivuiltamme: https://www.uef.fi/fi/jatkuva-oppiminen/kielikaveri-valmennus

Lisäksi tarjolla on Kieli- ja kulttuuritietoinen esihenkilö -valmennus, Selkokielisyys ja selkeä viestintä moninaisessa työyhteisössä -koulutus sekä Työyhteisö tukemassa kielenoppijaa -verkkokurssi.

Talent Hub Eastern Finland on Itä-Suomen yliopiston, Karelian, Savonian, Riverian, Sakkyn ja YSAOn yhteistyöverkosto. Tavoitteemme on, että alueellemme saapuneet kansainväliset opiskelijat löytävät paikkansa, työllistyvät ja kotoutuvat Itä-Suomeen. Autamme kansainvälisiä opiskelijoita konkreettisesti tutustumaan suomalaiseen työelämään, rakentamaan verkostoja, oppimaan kieltä ja löytämään harjoittelu- ja työpaikkoja sekä mahdollisuuksia yritystoimintaan.

Työnantajille tarjoamme tukea ja työkaluja kansainvälisten työntekijöiden rekrytointiin, perehdyttämiseen ja kielen oppimiseen työpaikalla sekä suomalaiseen työkulttuuriin sopeutumiseen. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Voit lukea lisää verkkosivuiltamme: https://uefconnect.uef.fi/tutkimusryhma/talent-hub-eastern-finland/

Ota yhteyttä:
Työelämäasiantuntija Senni Pykäläinen, senni.pykalainen@uef.fi