Hyvinvointivaltiossa ohjausta – erityisesti opinto- ja uraohjausta – on pidetty keinona edistää koulutus- ja työllisyyspoliittisia toimia ja huolehtia niiden toteutumisesta yhdenvertaisesti. Samalla tutkijat ovat raportoineet koulutuspolkujen maassamme edelleen eriytyvän muun muassa sosioekonomisen taustan, sukupuolen tai etnisyyden mukaisesti. Tutkimushavainnot haastavat niin ohjauksen käytännöt ja rakenteet kuin ohjausasiantuntijuuden perustat ja ohjausalan ammattilaisten koulutustahot.
Itä-Suomen yliopisto kokoaa yhteen tänään torstaina 31.3. ohjausalan ammattilaiset keskustelemaan siitä, mitä ohjauksessa pitäisi nyt tehdä ja tapahtua. Lisäksi mietitään, miten ohjauksen tulee muuttua ja mitä siinä pitäisi säilyttää. Eriarvoistuvat urapolut ja ohjausosaaminen – tutkimuksen ja käytännön vuoropuhelua -konferenssissa mietitään yhdessä myös ohjauksen uusia suuntaviivoja.
Torstain uraohjauspäivän jälkeen perjantaina 1.4. on vuorossa Ohjausalan tutkimuksen verkoston kevätkonferenssi.
– Viimeaikaiset poliittiset uudistukset ja kokeilut – oppivelvollisuuslain muutos ja sitä ennen amisreformi, lukiouudistus, yliopistojen valintakoeuudistus sekä työllisyyden kuntakokeilu – ovat koskettaneet läheisesti ohjausalan toimijoita ja ovat lisänneet hanketoimintaa ja kehittämistyötä, kuvailee ohjauksen professori Sanna Vehviläinen.
Myös työelämän kiihtyvä muutos on laajentanut uraohjauspalveluiden toimintakenttää, mikä aiheuttaa ohjauksen toimijoille uusia haasteita ja tehtäviä.
Pandemia ja ilmastonmuutos ohjauksen kentällä
Uraohjauksen ajatellaan perinteisesti toimivan koulutuksen ja työllisyyden instituutioiden piirissä. Uraohjaus on kuitenkin monin tavoin mukana erilaisissa siirtymissä aikuistenkin elämässä ja oppimisponnistuksissa.
– Yksi suurimpia tuntemiamme kollektiivisia oppimisponnistuksia on ollut elämä COVID19-pandemian aikana. Uraohjaus on aina ymmärtänyt myös katkoksia, mutta tämän katkoksen mittakaava on ennen näkemätön. Mitä tämä tarkoittaa ohjauksen tutkimukselle ja käytännöille. Sitä pohdimme yhdessä.
Ohjauskentän ja tutkijoiden yhteiseksi kysymykseksi on noussut myös ilmastonmuutos ja siihen liittyvä uudenlainen ihmisen ja muun luonnon välinen suhde sekä kestävän elämäntavan rakentaminen.
– Uraohjauksen tutkimuksessa ja käytännöissä onkin nostettu esiin, voiko ohjaus jäädä ennalleen, jos maailma mullistuu, Vehviläinen kertoo.
Uraohjauspäivän järjestelyistä vastaa Itä-Suomen yliopiston Ohjauksen koulutus yhteistyössä Uraohjaajat ja valmentajat ry:n kanssa. Ohjausalan tutkimuksen kevätkonferenssin järjestää Suomen kasvatustieteellinen seura ry:n Ohjausalan tutkimuksen verkosto – SIG -ryhmä.
Tapahtumat järjestetään avoimena webinaarina etäyhteyksin ja ne ovat osallistujille maksuttomia.