Opetushallitus, Joensuun normaalikoulu ja Joensuun yhteiskoulun lukio järjestivät kuun vaihteessa viisipäiväisen opintovierailun, johon osallistui 21 eri koulutusalojen edustajaa 15 EU-maasta. Vierailijat tutustuivat joensuulaisiin kouluihin, seurasivat opetusta ja tekivät opintoretken Kolille.
– Tällaiset opintovierailut mahdollistavat myös uusien yhteistyöverkostojen luomisen oppilaitosten ja niiden edustajien välille, lisää lehtori ja opintovierailujen kokenut koordinaattori Eija Liisa Sokka-Meaney.
Osallistujat olivat sekä hallintovirkamiehiä, oppilaitosten rehtoreita tai muutoin suunnittelutehtävissä olevia kouluttajia, jotka edustivat sekä yleissivistävää koulutusta että opettajankoulutusta. Myös ammatillinen koulutus oli edustettuna. Mukana oli myös yhden osallistujamaan varaopetusministeri.
Opintovierailun otsikkona oli tänä vuonna “Professional and Leadership Development in a Finnish Context”. Vierailu oli järjestyksessään viides Joensuun normaalikoulussa, ja sitä juhlistettiin yliopiston vastaanotolla, jota isännöi henkilöstöjohtaja Jouni Kekäle.
Myönteistä palautetta
Yksi vierailijoista oli rehtori ja englannin kielen opettaja Iwona Korchowiec Szkola Podstawowa nr 66:sta Puolasta. Suomalainen koulu näyttäytyi hänen silmissään aivan erilaisena kuin alakoulut Puolassa.
– Suomessa pelkästään tekniikka ja laitteisto on kouluissa todella paljon Puolaa edellä. En voisi kuvitellakaan, että meidän kouluissamme olisi 3D-tulostimia, hän naurahtaa katsellessaan norssin alakoulun laitetarjontaa.
Korchowiec pitää hyvänä myös sitä, että vaikka suomalaiset koulut vaikuttavat isolta, ovat luokkakoot silti pieniä.
– Niin opettajalla on enemmän aikaa huomioida oppilaat yksilöinä.
Lisäksi Korchowiec ihaili alakoululaisten koulukirjoja, jotka ovat erittäin kuvapainotteisia.
– Puolassa jo alakoulukirjat ovat täynnä tekstiä. Ne ovat melko uuvuttavia alkuopetusikäisille, hän täydentää.
Eija Liisa Sokka-Meaney kertoo, että vieraat olivat hyvin kiinnostuneita suomalaisen koulutuksen järjestämisestä ja rakenteista yleisesti sekä erityisesti oppimisympäristöistä ja opetuksesta. Kommentit suomalaisesta koulutuksesta olivat varsin myönteisiä.
– Osallistujilla riitti erittäin paljon kysymyksiä sekä opintovierailun koordinaattoreille että opettajille. Vierailusta saatiin selvästi paljon uusia ajatuksia sekä täydennyskoulutusta omaan työhön.