Sosiaalityön opiskelijat Pauliina Kärkkäinen ja Emma Mäkelä täydentävät tutkintoaan ja asiantuntijuuttaan pedagogisilla opinnoilla ja opetusharjoitteluilla.
Pedagogiset taidot laajentavat ammatillista osaamista ja avaavat erilaisia uramahdollisuuksia monen yliopistosta valmistuvan asiantuntijan työhön. Itä-Suomen yliopistossa tutkinto-opiskelijat voivat täydentää tutkintoaan pedagogiikkaan ja kasvatukseen liittyvillä sivuaineilla.
Sosiaalityön pääaineopiskelijat Pauliina Kärkkäinen ja Emma Mäkelä täydentävät omaa tutkintoaan aikuisopettajan pedagogisilla opinnoilla, jotka antavat pedagogisen pätevyyden, joka vaaditaan Suomessa kaikilla kouluasteilla yliopistoa lukuun ottamatta. Pedagoginen osaaminen on muutoinkin eduksi sosiaalityön kentällä, jossa tietoa ja osaamista jaetaan moniammatillisesti.
– Pedagogisten opintojen kautta olen ymmärtänyt esimerkiksi sen, miten merkittävä rooli on työhön perehdytyksellä. Puhutaan paljon sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuudesta, ja pedagogiset opinnot ovat herättäneet kiinnostuksen, miten perehdytykseen liittyviä asioita voisi kehittää, jotta ensimmäiset kuukaudet työssä olisivat onnistuneita ja työhön sitouduttaisiin paremmin, Kärkkäinen pohtii.
Molemmat ovat tutkinto-opintojen loppuvaiheessa ja hankkineet myös kokemusta sosiaalityön arjesta: Kärkkäinen työskentelee hyvinvointialueen lapsiperhepalveluissa opintojen ohella, Mäkelä on tehnyt sosiaalityötä lastensuojelussa. Pedagogiset opinnot avartavat molemmilla niin opinto- kuin urapolkua.
– Halusin vahvistaa opinpolkuani ja ottaa jotain sosiaalityön rinnalle. Opetustyö kiinnostaa minua ja mietin myös varavaihtoehtoa, jos haluan tehdä urallani muutakin kuin sosiaalityötä, Mäkelä näkee.
Kärkkäisen sivuaineopinnoissa pedagogiikka ja psykologia kytkeytyvät läheisesti sosiaalityön teemoihin: kaikissa puhutaan ihmisen kehityksestä, hyvinvoinnista ja erityisen tuen tarpeista. Mäkelä on puolestaan pohtinut terapeuttikoulutusta, joka antaisi mahdollisuuksia toimia työnohjaajana, ja pedagoginen oppi tulisi hyödyksi siinäkin.
Orientoiva opetusharjoittelu kielikeskuksen vuorovaikutuskurssilla
Itä-Suomen yliopistossa aikuisopettajan pedagogisiin opintoihin voivat hakea tutkinto-opiskelijat useista eri pääaineista aina metsätieteistä ja psykologiasta lääketieteeseen ja yhteiskuntatieteisiin. Kasvatustieteiden ja psykologian osaston toteuttamaan, 60 opintopisteen laajuiseen sivuainekokonaisuuteen valitaan soveltuvuuskokeen kautta vuosittain 25 opiskelijaa.
Aikuisopettajan pedagogisiin opintoihin kuuluvat orientoiva harjoittelu esimerkiksi apuopettajana, perusharjoittelu oman alan opetuksen parissa, soveltava harjoittelu sekä syventävä harjoittelu, jossa opiskelija vastaa koko opintojakson suunnittelusta, opetuksesta ja arvioinnista.
Harjoitteluja tehdään paitsi eri kouluasteilla myös vapaan sivistystyön, yritysten henkilöstökoulutuksen ja järjestötoiminnan parissa. Näin opiskelijoille avautuu opetustyön laajuus.
Pauliina Kärkkäinen ja Emma Mäkelä tekivät orientoivan opetusharjoittelun Itä-Suomen yliopiston kielikeskuksessa.
– Orientoivassa harjoittelussa seurasimme kolmea-neljää eri opettajaa. Vuorovaikutuskurssi oli pääkurssi, ja siinä pääsimme toimimaan apuopettajan roolissa ja ohjaamaan simulaatio-opetusta, kertovat Kärkkäinen ja Mäkelä.
Valmistumme ammattiin, jossa tärkeää on vastavuoroisuus, ja sitä ei voi harjoitella etänä. Se antaa paljon opetuksen laatuun, kun tapaa ihmisiä.
Emma Mäkelä ja Pauliina Kärkkäinen
Sosiaalityön pääaineopiskelijat
Vuorovaikutuskurssi sisältää sekä teoriaa että simulaatio-opetusta, jossa opiskelijat harjoittelevat vuorovaikutusta asiakkaina toimivien näyttelijöiden kanssa.
– Oli tosi kiva osallistua vuorovaikutuskurssiin, joka on lähellä sosiaalityötä, mihin olemme kouluttautuneet. Samalla pääsi tutustumaan opettajan työhön, Mäkelä kuvaa.
Molemmat huomasivat, että opettajan työssä on osattava irtautua sosiaalityön asiantuntijan roolista.
– Välillä oli haastavaa vaihtaa työminää opettajaminäksi, Kärkkäinen myöntää.
Vuorovaikutuskurssi toimi myös peilinä Kärkkäisen ja Mäkelän omiin varhaisempiin opintoihin: he pääsivät näkemään, millaisia kysymyksiä nousee nykyisiltä toisen vuosikurssin opiskelijoilta. Myönteistä palautettakin he saivat kurssista muilta opiskelijoilta.
– Siinä huomasi, miten sosiaalityöminä on kasvanut aika paljon niistä ajoista, kun itse kävimme kurssin.
Opetusharjoittelu antaa paljon niin opiskelijoille kuin opettajille
Pauliina Kärkkäinen ja Emma Mäkelä ovat suorittaneet tutkintoaan koronapandemian vuoksi paljon etänä. Sen vuoksi molemmat pitävät tärkeänä, että he pääsevät harjoittelemaan opetusta lähikontakteissa.
– Valmistumme ammattiin, jossa tärkeää on vastavuoroisuus, ja sitä ei voi harjoitella etänä. Se antaa paljon opetuksen laatuun, kun tapaa ihmisiä.
Kielikeskuksen vanhempi yliopistonlehtori Marja-Leena Hyvärinen kokee, että opetusharjoittelu antaa paljon niin opiskelijalle kuin kokeneemmalle opettajalle.
– Oma kokemukseni on, että opetusharjoittelijoiden kanssa yhteistyö on aina yhtä antoisaa, opettavaista ja ennen kaikkea palkitsevaa. Ohjaus antaa mahdollisuuden katsoa omaa opetusta vahvasti opiskelijoiden näkökulmasta ja yhteiset palautekeskustelut toimivat parhaimmillaan palautteena myös opettajalle, Hyvärinen sanoo.
Parhaillaan Kärkkäinen ja Mäkelä jatkavat aikuisopettajan pedagogisten opintoja perusharjoittelussa sosiaalityön kurssilla yliopistossa.