Person with Nordic walking poles looking at mobile phone

Pohjoissavolaisia työikäisiä kutsutaan mukaan tutkimukseen edistämään terveellisiä elintapoja ja mielen hyvinvointia

Vuodenvaihteessa käynnistyneeseen Pohjois-Savon hyvinvointialueen ja Itä-Suomen yliopiston tutkimushankkeeseen kutsutaan parhaillaan mukaan pohjoissavolaisia työikäisiä. Hankkeessa tutkitaan pohjoissavolaisten mielenterveyttä ja hyvinvointia, päihteiden käyttöä sekä niiden taustalla olevia tekijöitä. Tavoitteenamme on kehittää hyvinvointialueen ja sen asukkaiden käyttöön vaikuttavia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintamalleja.

Tutkimukseen kutsutaan 13 000 18–64-vuotiasta pohjoissavolaista väestörekisterin tietojen perusteella. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Voit halutessasi osallistua tutkimukseen:

• jos saat postitse kotiisi henkilökohtaisen kutsukirjeen,
  • sinulla on riittävä suomen kielen taito ja
  • käytettävissäsi on älypuhelin tai muu vastaava mobiililaite.

Tutkimus toteutetaan hyödyntäen digitaalisia työkaluja, joilla kerätään tutkittavista monipuolisia terveys- ja hyvinvointitietoja sekä kannustetaan tekemään terveyttä ja hyvinvointia edistäviä arjen pieniä tekoja. Tutkimukseen ei sisälly tutkimuskäyntejä. Tutkimukseen osallistuessasi voit saada monipuolista tietoa elintavoistasi, mielenterveydestäsi ja hyvinvoinnistasi. Voi kuitenkin olla, ettei tutkimuksesta ole sinulle hyötyä.

Tutkimus on jatkoa keväällä 2023 Mieliteko-ohjelmassa toteutetulle pilotille, jossa kokeilimme digitaalisten kyselyiden ja sovellusten toimivuutta mielen hyvinvoinnin edistämisessä ja sen arvioimisessa. Tutkimuksessa hyödyntämämme BitHabit-sovellus on alun perin kehitetty suomalaisessa Stop Diabetes -tutkimuksessa, jossa sen todettiin vaikuttavan myönteisesti käyttäjänsä ruokatottumuksiin ja liikunnan määrään. Nyt tavoitteemme on vahvistaa tuloksia ja tarkastella myös sovelluksen vaikuttavuutta mielen hyvinvointiin.

Professori Tomi Mäki-Opas
Itä-Suomen yliopisto, Vaikuttavuuden talo
Pohjois-Savon hyvinvointialue, Hyvinvointipalvelujen tutkimuskeskus
050 323 4020 / tomi.maki-opas@uef.fi

Arviointiylilääkäri Kati Kinnunen
Pohjois-Savon hyvinvointialue
044 717 9374 /kati.kinnunen@pshyvinvointialue.fi

Projektitutkija Hanna Rekola
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos
046 9214359 / hanna.rekola@uef.fi

Pohjois-Savon hyvinvointialueen logo.
Vaikuttavuuskeskus.
Euroopan unionin rahoittama, NextGenerationEu.
HYPE Hyvinvointi ja vaikuttavuus.