Mies syö salaattia.

Ruokavalio voi tukea mielenterveyden häiriöiden ehkäisyä ja hoitoa

Psykobiootit saattavat hoitaa mieltä, ketogeenistä ruokavaliota kokeillaan vakaviin mielenterveyden häiriöihin. Ravinnon vaikutuksista mieleen kertyy koko ajan uutta tietoa.

• Teksti Ulla Kaltiala | Kuvat Mostphotos ja Raija Törrönen

– Ravitsemuksen vaikutuksesta mielen hyvinvointiin alkaa olla jo merkittävää tutkimusnäyttöä, samoin on alustavaa näyttöä siitä, että osalla masennukseen sairastuneista ruokavalion laadun parantaminen on vähentänyt oireilua. Ravitsemuksen tärkeyteen on alettu havahtua myös psykiatrisessa hoidossa, kertoo ravitsemusterapeutti ja tutkija Anu Ruusunen.

Ruusunen on ravitsemustieteen, erityisalana psykiatriset sairaudet, dosentti ja perehtynyt tutkimuksessaan erityisesti ravitsemuksen ja mielenterveyden yhteyksiin. Hän toimii sekä yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopiston Kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikössä että ravitsemusterapeuttina Kuopion yliopistollisen sairaalan Mielenterveyden ja hyvinvoinnin palvelukeskuksessa. Lisäksi hän on ollut vierailevana tutkijana ravitsemuspsykiatrian uranuurtajana pidetyssä australialaisen Deakinin yliopiston Food and Mood -keskuksessa ja on yhä mukana keskuksen tutkimushankkeissa, joissa kehitetään mielenterveyden häiriöiden ravitsemushoitoa.

Alustavaa näyttöä on löydetty myös ruokavalion vaikutuksista aivojen muovautuvuuteen.

Dosentti Anu Ruusunen

Anu Ruusunen.
Ruokailevia ihmisiä.
Pastaa, salaattia, lihaa, leipää ja maitoa sisältävä ateria.
Mustikoita ja puolukoita.
Taulukko.