Tenho Nikkisen polku yliopisto-opintoihin ei ollut itsestäänselvä, mutta hän on jo nähnyt, miten opiskelu voi muuttaa ihmistä.
Kun kuopiolainen romani Tenho Nikkinen päätti aloittaa opinnot Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa, ratkaisua vauhditti hänen vuosien kiinnostuksensa yhteiskuntaa ja elämää tutkivaa sosiologiaa kohtaan. Samalla Nikkinen havaitsi, että kynnystä korkeakoulutukseen on mahdollista madaltaa hyvällä ohjauksella ja opiskelutaitojen valmennuksella.
Nikkinen oli jo pitkään tiennyt avoimen yliopiston tarjoamista mahdollisuuksista tuttujensa kautta. Hänelle se oli ainoa varteenotettava reitti korkeakouluopintoihin, sillä aiempia korkeakouluopintoja tai lukion päättötodistusta hänellä ei ollut. Avoin yliopisto tarjosi mahdollisuuden päästä opiskelemaan aihetta, joka Nikkistä kiinnosti aidosti.
Ajatus yliopisto-opinnoista tuntui aluksi etäiseltä ja vaikealta. Nikkinen pohti useaan otteeseen, olisiko yliopisto hänen paikkansa lainkaan.
– Yliopisto tuntui aluksi kaukaiselta, mutta opinnot ovat muuttaneet asennettani ja kasvattaneet rohkeuttani. Ohjaajan tuki madalsi kynnystä ja antoi itseluottamusta, jota tarvitsin, Nikkinen kertoo.
Kiinnostus yhteiskunnan ilmiöihin virisi varhain
Tenho Nikkinen päätyi opiskelemaan sosiologiaa osin sattumalta, mutta taustalla oli vuosikymmenten kiinnostus yhteiskuntaa käsitteleviin ilmiöihin.
Nikkisen kirjahyllystä löytyi jo 1990-luvulla tunnetun tieteilijän Anthony Giddensin Sosiologia-teos, joka tarjosi laajan näkymän elämään ja yhteiskuntaan. Nikkinen koki jo tuolloin olevansa aidosti kiinnostunut yhteiskunnan toiminnasta ja ymmärtävänsä sitä.
Avoimet yliopisto-opinnot ovat avanneet Nikkiselle uusia näkökulmia ja syventäneet ymmärrystä yhteiskunnan monimuotoisuudesta. Lyhyessä ajassa hän on huomannut kasvaneensa sekä opiskelijana että ihmisenä.
– Sosiologia käsittelee elämää ja yhteiskuntaa laajasti. Siinä on jotain, mitä me kaikki voimme ymmärtää, hän pohtii.
Yliopisto tuntui aluksi kaukaiselta, mutta opinnot ovat muuttaneet asennettani ja kasvattaneet rohkeuttani. Ohjaajan tuki madalsi kynnystä ja antoi itseluottamusta, jota tarvitsin.
Tenho Nikkinen
Avoimen yliopiston opiskelija
Ohjauksesta käytännön apua ja rohkaisua opintoihin
Tenho Nikkisen opiskelupolulla keskeinen rooli on ollut kulttuuritietoisella opinto-ohjauksella, joka tarjosi hänelle käytännön apua ja rohkaisua opintoihin.
Nikkinen muistelee ensimmäistä tehtäväänsä – kahdentoista sivun esseetä – joka tuntui alkuun ylivoimaiselta haasteelta. Hän tiesi tarvitsevansa tukea, ja itäsuomalaisten korkeakoulujen Monikulttuuriset opintopolut -hanke tarjosi juuri sitä, mitä hän kaipasi.
Omaa kulttuuria ymmärtävän opinto-ohjaajan tuki on ollut erityisen tärkeää myös romanikulttuurin näkökulmasta. Nikkinen kokee, että romanikulttuurin toimintatavat eivät aina sovi valtaväestön odotuksiin ja muotteihin. Kulttuuritietoinen tuki on madaltanut kynnystä ja auttanut häntä uskomaan omiin mahdollisuuksiinsa.
Opiskelun hyödyt näkyvät nopeasti
Avoimen yliopiston opinnot ovat tuoneet Tenho Nikkisen arkeen uusia haasteita mutta samalla paljon tyydytystä. Hän kertoo asenteensa opiskelua kohtaan muuttuneen merkittävästi, ja hän on alkanut nähdä opinnot väylänä, joka avaa uusia ovia ja mahdollisuuksia.
Vaikka opiskelun aloittaminen tuntui aluksi vaikealta, Nikkinen on huomannut, että rohkea ensiaskeleen ottaminen kannatti. Hän rohkaisee muitakin, erityisesti romaneja, tarttumaan avoimen yliopiston tarjoamiin mahdollisuuksiin.
– Avoin yliopisto on paikka, jossa jokaisella on mahdollisuus kasvaa ja kehittyä. Haluan kannustaa muitakin romaneja tarttumaan tilaisuuteen. Kyllä tästä selviää, kun vaan aloittaa.
Itäsuomalaisten korkeakoulujen Monikulttuuriset opintopolut -hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR+) Etelä-Savon ELY-keskuksen kautta. Hankkeen toiminta-aika on 1.10.2023–30.9.2026.
- Monikulttuuriset opintopolut tavoittaa korkeakouluopinnoista kiinnostuneita romaneja - Jatkuva oppiminen
- Monikulttuuriset opintopolut -hanke