Mies ja nainen työskentelevät kannettavalla tietokoneella.

Tämän päivän johtajilta kysytään uudenlaisia taitoja

Kun nuoret sukupolvet alkavat edetä työurillaan, muuttuvat myös odotukset johtajia kohtaan. Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa selvisi, että uudet sukupolvet kaipaavat digitalisaation, etätyön ja demografisen siirtymän aikana esihenkilöiltään entistä parempia viestintä- ja organisointitaitoja sekä innovatiivista asennetta, mutta ennen kaikkea inhimillistä otetta alaisiinsa.

Mitä milleniaalit haluavat?

Työelämässä ollaan ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa markkinoilla toimii samanaikaisesti neljä eri sukupolvea: boomerit, sukupolvi X, milleniaalit ja sukupolvi Z. Aikaisempien tutkimusten mukaan näiden sukupolvien työelämäarvot poikkeavat selvästi toisistaan esimerkiksi suhteessa digitalisaatioon ja etätyöhön, jotka ovat tämän hetken merkittäviä työelämätrendejä.

Milleniaalien alkaessa yhä enemmän täyttää johtotehtäviä, ovat myös johtamisen mallit muuttumassa. Apulaisprofessori Jonna Koposen johtama Itä-Suomen yliopiston tutkimusryhmä selvitti haastattelututkimuksen avulla millaista osaamista nuoret ammattilaiset esihenkilöiltään kaipaavat. Tutkimukseen haastateltiin 28 kauppatieteiden opiskelijaa seitsemässä ryhmähaastattelussa. Haastateltujen iät vaihtelivat 19–30 vuoden välillä, eli Z-sukupolvesta milleniaaleihin.

Tärkeät kompetenssit

Haastatteluiden kautta löytyi viisi erilaista osaamisaluetta, joita haastateltavat pitivät tärkeimpinä digitaalisella aikakaudella. Näitä ovat inhimillisyys, etäjohtaminen, teknologinen ja digitaalinen osaaminen, bisnesymmärrys ja viestintäosaaminen. Etenkin etätyön lisääntyessä esihenkilöiden taito tulkita ja ymmärtää alaisiaan koettiin tärkeäksi ominaisuudeksi.

Milleniaalit ovat aikaisempien tutkimusten mukaan tottuneita käyttämään teknologiaa ja heillä on hyvä itsetunto, joten nämä ominaisuudet ovat todennäköisesti oletusarvoja myös johtajissa. Se, mitä nuoremmat sukupolvet kaipaavat, on tunnustus ja työn mielekkyys. Näihin on mahdollista vaikuttaa viestintätaidoilla ja inhimillisellä alaisten kohtaamisella. Tulosten johtopäätöksenä esitetään, että digitalisaation rinnalla merkittävä trendi johtajuudessa saattaakin olla inhimillisyys.

Oppeja tulevaisuuden johtajakoulutukseen

Tutkimuksen tuloksia tarkastellessa tulee huomioida sen pieni otos ja keskittyminen yksittäisen yliopiston opiskelijoihin. Rajallisuudestaan huolimatta tutkimus antaa suuntaviivoja mahdollisille jatkotutkimuksille sekä uusia työkaluja paitsi työelämän ymmärrykseen, myös johtajakoulutukseen, jossa voidaan tulevaisuudessa kiinnittää enemmän huomiota ihmisten johtamisen taitojen kehittämiseen.

Tutkimusartikkeli:

Jonna Koponen, Essi Heikkilä, Sari-Johanna Karhapää, Mirjami Ikonen. “It’s Time to Focus on Humanity”: Millennial Business Students’ Perceptions of Competencies Needed by Future Leaders. NJB Vol. 71 , No. 2. (2022). http://njb.fi/wp-content/uploads/2022/11/2_NJB_2_22_Koponen_et_al.pdf

Akatemiatutkija, apulaisprofessori Jonna Koponen, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, Kauppatieteiden laitos. jonnapauliina.koponen@uef.fi | 050 343 7446

Tutkimusryhmä: Jonna Koponen, Essi Heikkilä, Sari-Johanna Karhapää, Mirjami Ikonen ja Esa Hiltunen