Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Rantakylän Normaalikoulu on valittu Apple Distinguished School -kouluksi vuosiksi 2024–2027. Tunnustus on jatkumoa edelliselle nimitykselle, ja Rantakylän normaalikoulu onkin ollut Apple-kouluna jo vuosien ajan.
Perustelujen mukaan uusin nimitys annettiin pitkäjänteisestä innovaatiotyöstä sekä Applen teknologian moninaisesta käytöstä opetuksessa ja opiskelussa.
Rantakylän normaalikouluun valittiin myös viime keväänä ensimmäistä kertaa luokanlehtori, jonka hakukriteereissä oli painotus opetusteknologiaan. Tehtävään valittu lehtori Tommi Nurmi on kouluttautunut opetusteknologian osaaja ja alan parhaita asiantuntijoita valtakunnallisellakin tasolla mitaten.
Työkalut päivittäisessä käytössä
Applen antaman tunnustuksen perustelut näkyvät rehtori Heli Lepistön mukaan koulun arjessa monin tavoin.
– Oppilaamme käyttävät päivittäin iPadien digitaalisia työkaluja luovaan työhön – esimerkiksi projektitöissä, videoiden editoinnissa, dokumentoinnissa ja ohjelmoinnissa. Opettajat puolestaan hyödyntävät iPadeja ja MacBookeja monipuolisesti opetuksessa, mikä kannustaa edelleen oppilaita ajattelemaan kriittisesti ja innovatiivisesti.
Myös AR- ja VR-sovelluksia käytetään eri oppiaineissa, jolloin oppilaat pääsevät visuaalisesti tutustumaan uusiin ympäristöihin.
Lehtori Kimmo Nyyssösen mukaan koulun teknologiapainotus perustuu selkeään visioon siitä, miten teknologia voi rikastuttaa opetusta ja tukea oppimista.
– Olemme myös sitoutuneet jatkuvaan kehitykseen ja kokeiluihin. Koulumme on ollut useamman vuoden ajan mukana FCLab.fi-hankkeessa, joka on Suomen yliopistojen harjoittelukoulujen yhteinen hanke. Siinä kehitetään uusia oppimisympäristöjä, opetusteknologiaa ja pedagogiikkaa.
Rantakylässä on toteutettu myös digitaitoihin liittyvä tutkimushanke I Can DigIT, jossa seurattiin oppilaiden digitaitojen, yhteistyötaitojen ja minäpystyvyyden kehittymistä kahdessa pienluokassa. Tutkimushankkeessa erityistä tukea tarvitsevat oppilaat oppivat digitaitoja muun muassa lego Spiken, microbitin, tekoälyn, minecraftin ja älytekstiilien avulla.
– Otamme jatkuvasti kokeiluun ja käyttöön uusia teknologisia innovaatioita ja teknologiaan pohjautuvia pedagogisia ratkaisuja. Tarkastelemme myös systemaattisesti erilaisten sovellusten toimivuutta osana inklusiivista pedagogiikkaamme. Erityisopetuksen näkökulmasta erilaiset teknologiset ratkaisut tarjoavatkin oivan mahdollisuuden opetuksen eriyttämiselle oppilaan yksilölliset tarpeet huomioiden.
Koulun teknologiapainotus perustuu selkeään visioon siitä, miten teknologia voi rikastuttaa opetusta ja tukea oppimista.
Kimmo Nyyssönen
Lehtori
Oppilaslähtöisyys ja vertaistuki tärkeää
Teknologia on jo siis hyvin luonnollinen osa Rantakylän normaalikoulun arkea.
– Painotus näkyy oikeastaan kaikessa toiminnassamme opetusmateriaalien jakelusta opiskelijoiden omiin projekteihin ja tiimityöskentelyyn, Lepistö summaa.
Oppilaat ovat tottuneet käyttämään esimerkiksi digitaalista oppimisalustaa, ja monet oppimateriaalit ovatkin sähköisessä muodossa. Lisäksi oppilaat ja opettajat voivat tehdä yhteistyötä ja jakaa ideoita verkossa, mikä tukee jatkuvaa oppimista myös koulupäivän jälkeen.
– Tavoitteenamme on hyödyntää teknologiaa siten, että se tukee oppilaiden oppimista ja kasvua monipuolisesti. Periaatteinamme ovat oppilaslähtöisyys ja oppilaiden itseilmaisun tukeminen.
Pyrkimyksenä on, että teknologian käyttö kehittää sekä oppilaan yhteistyötaitoja että itseohjautuvuutta. Opettajien mukaan tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät teknologian mahdollisuudet ja vaikutukset yhteiskunnassa, joten opetukseen sisällytetään myös tieto- ja viestintätekniikan etiikkaa ja turvallisuutta koskevia asioita.
– Koulumme toiminnassa korostuu myös vertaistuen merkitys. Oppilastasolla tämä toteutuu digiagenttien toiminnassa. Tänä syksynä on kiinnitetty erityistä huomiota asiaan, ja maanantaisin kokoontuvan Digikerhon innokkaita oppilaita onkin koulutettu pienempien oppilaiden kouluttajiksi, Nyyssönen iloitsee.
Isommat oppilaat kouluttavat pienempiään iPadin kanssa työskentelyyn liittyen taitavin ja turvallisin ottein.
– Aikuisemmalle väelle vertaistukea tarjotaan noin kerran kuukaudessa paikallisesti järjestettävissä Digikahviloissa, joissa jaetaan ideoita ja digitaitoja.
Tuoreita ideoita ja näkemyksiä uuden rekrytoinnin myötä
Rantakylän normaalikoulussa haluttiin viime keväänä vahvistaa opetusteknologian käytön pedagogista kehittämistä rekrytoimalla lehtori, jonka työ painottuu opetusteknologiaan.
– Tämä tukee myös koulumme strategiaa ja varmistaa, että oppilaamme saavat laadukasta ja ajanmukaista opetusta. Lisäksi uskomme, että teknologian tehokas käyttö opetuksessa voi parantaa oppimistuloksia ja tehdä oppimisesta entistä mielekkäämpää ja motivoivampaa, Lepistö kertoo.
Uusi lehtori onkin tuonut mukanaan tuoreita näkemyksiä ja ideoita opetuksen kehittämiseen.
– Olen lähes opettajan työni alkumetreiltä lähtien ollut kiinnostunut teknologian hyödyntämisestä opetustyössä. Viimeistään iPadien tullessa markkinoille minulla syttyi voimakas tarve päästä kehittämään digitaalista oppimista, Tommi Nurmi taustoittaa.
Nurmelle myönnettiin vuonna 2015 Applen sertifikaatti ADE (Apple Distinguished Educator) ja myöhemmin toinen sertifikaatti APLS (Apple Professional Learning Specialist). Nykyisin sertifikaatteja löytyy vielä Apple Teacher ja Swift Playgrounds Teacher -nimikkeillä, nämäkin molemmat Applelta.
– Ja edelleen olen innokas digitaalisen opetuksen sekä oppimisen kehittäjä ja koulutan oikein mielelläni oppilaita, kollegoja sekä opettajaksi opiskelevia.
Erityisesti Nurmi arvostaa Applen laiteympäristön mahdollisuuksia luovuuteen liittyen. Jokainen oppilas voi toteuttaa luovuuttaan eri muodoissa digitaalisesti. Lisäksi oppilaskohtaiset laitteet mahdollistavat yksilöllisen eriyttämisen ja auttavat jokaista oppilasta ymmärtämään paremmin opittavia asioita.
– Oman luokkani opetuksessa pyrin tuomaan opetusteknologian luonnolliseksi osaksi opetusta ja mahdollistamaan samalla kullekin oppilaalle yksilöllisemmän oppimisen.
Innostunut kehittämisen ilmapiiri
Nurmi kertoo Rantakylän normaalikoulun olemaan täydellinen paikka osaamisen kehittämiselle.
– Minulla oli paljon aiempaa kokemusta luokanopettajan ja yliopistonopettajan työstä sekä opetuksen sektorilla että myös opetusharjoitteluiden ohjaajana. Rantakylässä oli mahdollista yhdistää kaikki ammatillisen osaamiseni ja ammatillisen intohimoni kohteet: perusopetus, opetusteknologia ja sen kehittäminen sekä opetusharjoitteluiden ohjaus.
Erityisen upeana Nurmi pitää Rantakylän normaalikoulun henkilökuntaa ja sen luontevaa, inspiroitunutta ja innostunutta kehittämisen ilmapiiriä.
– Täällähän kehittämistä ei tehdä pelkän kehittämisen vuoksi, vaan suurella sydämellä ja yhdessä kohti parempia oppimisen tuloksia. Päivittäisessä työssäni minulla kulkee mukanani työkavereiden jatkuva tuki sekä kannustus, mikä on ollut uskomatonta. On kertakaikkisen upeaa olla mukana näin hienossa yhteisössä!
Lisätietoja:
Rehtori Heli Lepistö, heli.lepisto@uef.fi 050 342 3624
Lehtori Kimmo Nyyssönen kimmo.nyyssonen@uef.fi 050 440 1013
Lehtori Tommi Nurmi tommi.nurmi@uef.fi 050 471 6397