Sohvi Ohtosen posteriesitys terveystieteiden tiedekunnan tohtoriohjelmien symposiumissa 2024.

Väitöskirjatutkija Sohvi Ohtosen posteriesitys koski liikenteen päästöjen vaikutuksia ihmisen mikrogliasolujen toimintaan.

Tutkimuksen kirjoa terveystieteiden tiedekunnan neljästä tohtoriohjelmasta

Peräti 82 väitöskirjatutkijaa esitteli tutkimustaan terveystieteiden tiedekunnan tohtoriohjelmien ensimmäisessä yhteisessä symposiumissa Kuopiossa 15.–16. toukokuuta. Monitieteellisessä ohjelmassa oli suullisia ja posteriesityksiä tiedekunnan kaikista neljästä tohtoriohjelmasta eli kliinisestä tohtoriohjelmasta sekä lääketutkimuksen, molekulaarisen lääketieteen ja terveystieteiden tohtoriohjelmista.

Rehtori Jukka Mönkkönen valotti keynote-esityksessään pyrkimyksiä tohtorikoulutuksen tehostamiseksi ja kehittämiseksi muun muassa kansallisen tohtorikoulutuspilotin kautta. Esimerkiksi valmistumisaikoja pitäisi huomattavasti nopeuttaa laadusta tinkimättä ja osaamistavoitteissa tulisi huomioida myös yliopistojen ulkopuolisen työelämän tarpeet.

– Kansainvälisten osaajien jäämistä Suomeen tohtorintutkinnon jälkeen tulee myös tukea. Liian moni muuttaa pois, vaikka tänne jääville löytyy hyvin töitä, Mönkkönen totesi.

Rehtori Jukka Mänkkönen terveystieteiden tiedekunnan tohtoriohjelmien symposiumissa 2024.
Jukka Mönkkönen.
Tiina Komulainen terveystieteiden tiedekunnan tohtoriohjelmien symposiumissa 2024.
Tiina Komulainen.
Johanna Yli-Öyrä terveystieteiden tiedekunnan tohtoriohjelmien symposiumissa 2024.
Johanna Yli-Öyrä.
Natallie Kajevu.
Vilma Liikonen.
Tohtoriohjelmien koordinaattorit Katja Savolainen lääketutkimuksen, Jenni Küblbeck molekulaarisen lääketieteen ja Suvi Manninen terveystieteiden tohtoriohjelmasta sekä Saara Happo kliinisestä tohtoriohjelmasta.