Odottava äiti kuntopyörällä.

Tutkimus: Äidin raskaudenaikainen liikunta voi suojata lasta astmalta

Lapsen riski sairastua astmaan voi lähes puolittua, jos äiti harrastaa raskausaikana aktiivista liikuntaa vähintään kolme kertaa viikossa, verrattuna vähemmän liikkuvan äidin lapseen. Asia selvisi Itä-Suomen yliopiston (UEF), Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimuksessa, jossa seurattiin lähes tuhatta Kuopion syntymäkohorttitutkimuksen (KuBiCo) äiti-lapsiparia raskausajalta lapsen seitsemään ikävuoteen asti.

Aikaisempien tutkimusten perusteella tiedetään, että äidin raskaudenaikaisella liikunnalla on positiivisia vaikutuksia niin äidin kuin lapsenkin terveyteen. On myös osoitettu, että äidin raskausajan liikunta vahvistaa vastasyntyneen lapsen keuhkojen toimintaa.

– Nyt havaitsimme ensimmäistä kertaa, että äidin liikunnalla on yhteys lapsen astman kehittymiseen, kertoo Itä-Suomen yliopiston väitöskirjatutkija LK, FM Emma-Reetta Musakka.

Liikunnan yhteys lapsen pienempään astmariskiin oli riippumaton muista äidin terveyteen, elintapoihin ja ympäristöön liittyvistä tekijöistä

Äidin liikunta ja lapsen astmariski ovat yhteydessä moniin samoihin terveys-, elintapa- ja ympäristötekijöihin, kuten äidin painoon, stressiin, sairasteluun, koko perheen liikuntatottumuksiin, ravitsemukseen ja esimerkiksi koiran omistamiseen. Nyt julkaistussa tutkimuksessa huomioitiin näiden ja useiden muiden samankaltaisten tekijöiden mahdollinen vaikutus tuloksiin, mutta ne eivät selittäneet äidin raskaudenaikaisen liikunnan suojaavaa yhteyttä lapsen astmariskiin. – Havaintomme viittaa vahvasti siihen, että äidin raskaudenaikaisella liikunnalla olisi itsenäinen myönteinen vaikutus sikiölle ja lapsen myöhemmälle terveydelle, Musakka sanoo.

Äidin liikunnan tiedetään vaikuttavan myös sikiön aktiivisuuteen ja hengitysliikkeisiin, jotka tukevat keuhkojen kehittymistä. – Vielä emme tiedä, miksi äidin liikunta näkyi lapsen pienempänä astmariskinä, mutta yksi mahdollisuus on, että se tukee sikiön keuhkojen kypsymistä, Musakka jatkaa.

Astma on lasten yleisin krooninen sairaus Suomessa – osa astmatapauksista voidaan ehkäistä

– Isän ja äidin tupakoinnin lopettaminen on tunnetusti tehokas tapa pienentää lapsen riskiä sairastua astmaan. Siksi on huomionarvoista, että äidin kohtalaisen raskaudenaikaisen liikunnan merkitys näyttäisi olevan samaa mittaluokkaa, havainnollistaa tutkimusta johtanut dosentti Pirkka Kirjavainen.

Tutkimustulokset eivät viitanneet siihen, että viikoittaisen liikuntamäärän lisäys kolmesta kerrasta suuremmaksi olisi ollut yhteydessä vieläkin pienempään astmariskiin. Raskausajan liikunnan määrän ja rasittavuuden merkityksestä astman ehkäisyssä tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia. Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee raskaana oleville naisille noin 2,5 tuntia kohtalaisen rasittavaa liikuntaa viikossa.

– Tulokset ovat erittäin lupaavia astman ehkäisyn kannalta. On ilo huomata, että jo kohtuullisilla liikuntamäärillä äiti voi vaikuttaa merkittävästi paitsi omaan, myös lapsensa terveyteen, Kirjavainen sanoo.

Tutkimuksen tulokset julkaistiin äskettäin arvostetussa MED-tiedejulkaisussa.

Lisätiedot:

Musakka et al., Maternal exercise during pregnancy is associated with reduced risk of asthma in the child: A prospective birth cohort study, Med (2024), https://doi.org/10.1016/j.medj.2024.09.003

Emma-Reetta Musakka
väitöskirjatutkija, LK, FM