The Power of Pitch -liikeideakilpailua mainostetaan maailman helpoimpana ideakilpailuna. Se toimiikin kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että kilpailuun osallistuja esittelee eli pitsaa liikeideansa valmentajille kahden minuutin pituisessa puheessa. Ei taustaselvityksiä, laskelmia tai arviointeja. Vain kahden minuutin myyntipuhe riittää.
The Power of Pitch -ideakilpailu kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin suosittu The Voice of Finland -laulajakykykilpailu. Yhtymäkohtia löytyy muun muassa siinä, että kilpailuun osallistujat pitävät pitsauspuheensa valmentajille niin, etteivät valmentajat näe kilpailijaa, vaan kuulevat pelkästään hänen äänensä. Eli The Power of Pitchissä ”idea ja ääni ratkaisevat”.
– Useissa muissa vastaavissa kilpailuissa osallistujilla täytyy olla etukäteen pitkälle vietyjä laskelmia ja suunnitelmia siitä, miten liikeidea voisi menestyä yritystoimintana. The Power of Pitchissä niitä ei tarvita, vaan haluamme kuulla aluksi vain tiivistetyn liikeidean, kuvailee projektitutkija ja kilpailun vetäjä Jonne Posti.
Syyskuussa pidettävässä alkukarsinnassa liikeideoita ovat arvioimassa neljän koulutusorganisaation edustajat – valmentajat tulevat Itä-Suomen yliopiston lisäksi Karelia-ammattikorkeakoulusta, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveriasta sekä Joensuun lyseon lukiosta.
– Valmentajien erilainen tausta tarjoaa monipuolisesti tukea ja virikkeitä ideoiden jatkokehittelyyn. Vaikka The Power of Pitch on kilpailu, on se samalla myös yhteisö, joka koostuu 12 kilpailijasta ja heidän valmentajistaan.
Muista kilpailuista poikkeavana twistinä on lisäksi se, että kilpailijat pääsevät valitsemaan itselleen valmentajan. Ei siis riitä, että valmentajat valitsevat itselleen kilpailijan, vaan heidän on pystyttävä vakuuttamaan kilpailija juuri omasta sopivuudestaan hänelle.
Vaikka kilpailu on kovaa, on se Postin mukaan myös reilua, sillä kaikki osallistuvat toistensa tsemppaamiseen ja tukemiseen. Kilpailijat muun muassa kuuntelevat ja antavat palautetta toistensa pitsauksista ennen välikarsintaa ja finaalia.
– Tämä on siis yhdessä kehittämistä ja oppimista parhaimmillaan.
Valmentajatkin uuden edessä
Samoilla linjoilla on myös yksi tulevista valmentajista, yrittäjyyden lehtori Marjut Helvelahti Riveriasta.
– Tämähän on aivan uudenlainen ja jännittävä paikka myös valmentajille. Ensimmäistä kertaa minunkin pitää valmistella tätä varten oma myyntipuhe. Minun on siis vakuutettava kilpailija omista taidoistani, jotta saisin potentiaaliset ihmiset tiimiimme valmennettavaksi. Se on todella jännittävää!
Helvelahti kertoo olleensa liikeideakilpailuissa ennenkin, mutta Power of Pitchin konsepti sai hänet innostumaan aiheesta aivan uudella tavalla.
– Me valmentajat olemme aiemmin tottuneet kartoittamaan kilpailijoiden taustat ja osaamisen sekä selvittämään liikeidean synnyn – onko se uusi keksintö, vanhan idean kopio vai mahdollinen eteenpäin jalostettu keksintö. Sitten kilpailun edetessä pudotamme osallistujia pois vedoten eri syihin.
Mutta nyt nämä kaikki vaiheet on riisuttu pois. Helvelahti pitää sitä rohkeana valintana, jolloin kaikki osallistujat saavat tasa-arvoisen lähtökohdan idealleen.
– Valmentajan rooliini kuuluu antaa kilpailijoille varma olo siitä, että minä ja muut valmentajat olemme asiamme osaavia ja luotettavia, ja että olemme valmiita tekemään heidän kanssaan yhteistyötä menestyksen eteen.
Uran uusi alku?
Helvelahti näkee valmentajan roolin kannustavana. Hän haluaa olla se, joka nostaa – ja tarvittaessa kaivaa – esille oikeanlaisen potentiaalin kilpailijoistaan.
– Roolimme on saada kilpailija loistamaan Power of Pitch -kilpailun jokaisessa osiossa sekä idean etenemisessä.
Osallistuakseen kilpailuun kilpailijan on oltava vähintään 15-vuotias, ja hänen on tuotettava hissipuheen lisäksi 50–100 sanan kuvaus liikeideastaan. Jonne Postin mukaan kilpailu on upea mahdollisuus lähteä kehittämään pöytälaatikoissa muhineita ideoita myytäväksi tuotteeksi tai palveluksi osaavien valmentajien kanssa.
– Kilpailu voi myös olla alku alanvaihdolle tai erilaiselle uralle.
Palkinnot mahdollistavat jatkon
Välikarsinnassa kilpailijat tuottavat valmentajiensa avulla videot, joissa he esittelevät liikeideansa kilpailun tuomareille. Tuomarit edustavat viittä erilaista yritystä, joista jokainen on luvannut kilpailun voittajille erilaisia palkintoja verkkosivuista, kirjanpitoavusta ja lahjakorteista jatkosparraukseen saakka.
Kilpailun viimeinen vaihe eli loppukilpailu järjestetään helmikuussa 2023. Loppukilpailussa jäljellä olevat kuusi finalistia pääsevät esiintymislavalle, jossa he esittävät ideansa yleisölle.
– Tässä tarjotaan hienoa mahdollisuutta positiivisen potentiaalin esiinnousuun. Formaatti haastaa valmentajien lisäksi tuomarit kuuntelemaan ideoiden esittäjiä monella tapaa, Helvelahti korostaa.
Hän kannustaakin nyt kaikkia tuomaan ideansa julki ja jalostamaan niitä eteenpäin osaavien ammattilaisten kanssa.
– Ajattelen, että jokainen hissipuhe, kahden minuutin hetki, on mahdollisuuksia täynnä.
Lisätietoa kilpailusta sekä ilmoittautumisohjeet
Itä-Suomen yliopisto: Projektitutkija Jonne Posti, jonne.posti(at)uef.fi, p. 050 470 3061
Riveria: Lehtori Marjut Helvelahti, marjut.helvelahti(at)riveria.fi, p. 050 541 01228