Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Uusi sosiaalisen markkinoinnin opas tukee hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä hyvinvointialueilla

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston kanssa julkaissut uuden Sosiaalisen markkinoinnin oppaan tukemaan moniammatillista yhteistyötä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Opas tuo tieteellistä tietoa yhteiskunnalliseen käyttöön laajemminkin.

Sosiaalisen markkinoinnin opas on suunnattu erityisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen parissa työskenteleville ammattilaisille, mutta se tarjoaa myös tietoa ja oivalluksia kaikille, jotka kehittävät toimintaa tai palveluita ihmislähtöisesti sekä arvioivat toiminnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta.

– Hyvinvointialueiden, kuntien ja monien järjestöjen yhteinen tehtävä on edistää asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia. Sosiaalisen markkinoinnin opas on hyvä työkalu moniammatilliseen ja organisaatiorajat ylittävään yhteistyöhön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi, kertoo projektipäällikkö Pia Hakamäki THL:stä.

Sosiaalinen markkinointi on tehokas ja vaikuttava lähestymistapa yhteiskunnallisten haasteiden ymmärtämiseen ja ratkomiseen ihmislähtöisesti. Laajemmin sosiaalinen markkinointi liittyy käyttäytymistieteellisen tiedon hyödyntämiseen yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Sen hyötyihin on Suomessakin viime vuosina alettu kiinnittää enemmän huomiota. Vaikka sosiaalinen markkinointi ei ole täysin uutta Suomessa, sen hyödyntämistä on rajoittanut muun muassa suomenkielisen materiaalin vähäisyys.

– Toivomme sosiaalisen markkinoinnin oppaan lisäävän hyvinvointialueilla, kunnissa ja järjestöissä tehtävän hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön tavoitteellisuutta, vaikuttavuutta ja ihmislähtöisyyttä sekä tuovan uusia ideoita jo tehtävään upeaan työhön”, kuvailee oppaan tavoitteita yliopistonlehtori Heini Taiminen Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Sosiaalisen markkinoinnin opasta on rahoittanut Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) toteutettu THL:n Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallinen palvelukonsepti -projekti. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).

Sosiaalisen markkinoinnin opas on saatavana ilmaisena verkkoversiona ja sen voi myös tilata maksullisena kirjana.

Verkkoversion voi ladata täältä.
Kirjan voi ostaa täältä.

Lisätietoja:

Heini Taiminen, KTT, dosentti, yliopistonlehtorim, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
etunimi.sukunimi(at)jyu.fi

Marjorita Sormunen, TtT, dosentti, vanhempi yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto, kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikkö, Terveystieteiden tiedekunta, etunimi.sukunimi(at)uef.fi

Tomi Mäki-Opas, FT, professori, Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos, yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, etunimi.sukunimi(at)uef.fi

Pia Hakamäki, shAMK, TtM, projektipäällikkö, asiantuntija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, etunimi.sukunimi(at)thl.fi