Kaukana on aika, jolloin ajateltiin, että osallistuva potilas on hankala potilas. Nykyisin potilas nähdään oman tilanteensa asiantuntijana. Aktiivinen osallistuminen hoitopäätöksiin tukee vaikuttavimman hoidon valintaa ja samalla terveydenhuoltojärjestelmän voimavarojen viisasta käyttöä. Tuore väestösuositus tarjoaa vinkkejä osallistujalle.
Terveydenhuollon vastaanotolla toisensa kohtaavat kaksi asiantuntijaa. Terveydenhuollon ammattilainen on lääketieteellisen tiedon asiantuntija ja potilaalla on ainutlaatuista tietoa hoidettavasta henkilöstä eli itsestään. Siksi molempien tietämystä tarvitaan sopivimman ja vaikuttavimman hoidon löytämiseksi.
– Vaikuttavinkaan hoito ei auta, jos potilas ei arjessaan pysty tai halua sitoutua valittuun hoitoon. Potilaalta tarvitaankin tietoa muun muassa hänen arvoistaan, elämäntavoistaan ja asenteistaan, jotta hänelle sopivin hoito pystytään valitsemaan yhdessä, asiakas- ja potilasturvallisuuden professori Hanna Kuusisto Itä-Suomen yliopistosta toteaa.
Kuusisto on yksi juuri julkaistun väestösuosituksen Kerro, kysy ja kuuntele – osallistuva potilas vastaanotolla kirjoittajista. PROSHADE-hankkeen tuottama suositus esittelee käytännön toimia, joilla jokainen meistä voi edistää terveydenhuollon resurssiviisautta eli yhteisten voimavarojen viisasta, yhdenvertaista ja tarkoituksenmukaista käyttöä. Samalla potilas hyötyy, kun hän saa vaikuttavan ja aidosti sopivan hoidon.
Resurssiviisas terveydenhuolto tarkoittaa terveydenhuollon toimintamallia, jossa käytettävissä olevilla voimavaroilla pyritään mahdollisimman vaikuttavaan hoitoon eettisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla. Hoitojen vaikuttavuus ja tarpeenmukaisuus ovat aina etusijalla, samalla kun yritetään minimoida hukkaa ja kustannuksia siellä missä se on mahdollista ja järkevää. Resurssiviisas terveydenhuolto pyrkii siis tuottamaan enemmän terveyttä samalla rahalla.
Väestösuositus kannustaa potilasta toimimaan aktiivisesti oman tilanteensa asiantuntijana voimavarojensa mukaan. Se ehdottaa tuomaan vastaanotolla rohkeasti esiin hoitoon liittyviä näkökulmia sekä tuntemuksia ja opastaa muun muassa kuinka kysyä vastaanotolla hoidon hyödyistä, haitoista ja kustannuksista.
– Mikäli hoidon hinta mietityttää, kannattaa asia ottaa puheeksi lääkärin kanssa. Lääkäri voi näin ehdottaa edullisempaa vaihtoehtoa, jos sellainen on olemassa. Kustannuksista on hyvä puhua silloinkin, kun hoito ei ole taloudelle ylitsepääsemätön, PROSHADE-hankkeen johtaja Eila Kankaanpää painottaa.
Kerro, kysy ja kuuntele – osallistuva potilas vastaanotolla -väestösuosituksen löydät PROSHADE-hankkeen verkkosivuilta tästä linkistä.
Väestösuosituksen teemat ovat esillä myös 19. marraskuuta järjestettävässä PROSHADE-hankkeen tilaisuudessa Osallistuva potilas on terveydenhuollon voimavara Helsingin keskuskirjasto Oodissa. Tapahtuma on avoin kaikille ja se striimataan. Lisätietoa tapahtumasta löydät myös tapahtumatiedotteesta tästä linkistä.
PROSHADE – tietoon pohjautuva jaettu päätöksenteko terveydenhuollossa -hanketta rahoittaa Suomen Akatemian alaisuudessa toimiva Strategisen tutkimuksen neuvosto.
Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:
Jarkko Kumpulainen, tiedottaja / PROSHADE-hanke, jarkko.kumpulainen(at)uef.fi, +358 46 923 2563