Valoa

Valo-opin kokeellinen opetuspaketti kiinnostaa opettajia

Photonics Explorer Kit on kouluille tarjottava fotoniikan eli valo-opin kokeellinen opetuspaketti, joka sisältää yli 110 laadukasta työvälinettä, muun muassa linssejä, LED- ja lasermoduuleja, hiloja sekä polarisaattoreita.

— Opetuspaketin avulla opettaja voi tukea valo-opin oppimista innostavien kokeiden ja ryhmätöiden kautta, ja samalla kehittää myös omaa osaamistaan hyödyntäen paketin opetusmateriaaleja, kertoo fotoniikan PREIN-lippulaivaohjelman hankesuunnittelija Juuso Uusimäki.

—Opetuspaketti on ollut käytössä aiemmin Suomessa jo noin 80 koulussa. Toukokuussa alkaneen PREIN-lippulaivaohjelman ja Photonics Finlandin kampanjan myötä yritykset ja yksityishenkilöt ovat lahjoittaneet kouluille jo 16 pakettia. PREIN ja Photonics Finland vastaavat jokaiseen lahjoitukseen omilla paketeillaan, jolloin sponsoroituja opetuspaketteja on yhteensä jo 48.

Opetuspaketteja on tähän mennessä lahjoitettu kouluihin Oulusta Helsinkiin ulottuvalle alueelle.

—Yritykset ja yksityishenkilöt ovat suhtautuneet tähän ideaan hyvillä mielin ja olleet tyytyväisiä lahjoitusprosessiin, kun se on tehty niin helpoksi. Sitä varten tarvitsee vain täyttää lomake verkkosivuillamme, Uusimäki kertoo.

— Varsinkin yksityishenkilöt ovat kirjoittaneet mukavia saatekirjeitä esimerkiksi vanhoihin opinahjoihinsa, kiittäen koulua ja tukien sen toimintaa. Muutamia paketteja on mennyt myös kouluihin, joissa lahjoittajien lapset käyvät. Harvalla lahjoittajalla on ollut mielessään markkinointi, näkyvyys tai sellaiset asiat, suurin osa lahjoittajista tuntuu lahjoittaneen tukeakseen luonnontieteellistä koulutusta.

Paketin käyttökoulutuksia pitänyt tutkijatohtori Mikko Kesonen fysiikan ja matematiikan laitokselta kertoo opettajien kiitelleen erityisesti paketin kompaktisuutta.

— Pienessä paketissa on paljon sisältöä, ja vieläpä koko luokalle. Opettajan ei tarvitse kärrätä valtavaa välinearsenaalia luokkaan, vaan riittää kun ottaa suhteellisen pienen laatikon mukaansa. Sieltä löytyy riittävästi välineitä koko luokalle monenlaiseen kokeeseen ja tutkimukseen, hän sanoo.

—Syksyn mittaan etsimme vieläkin uusia sponsoreita ja toimitamme paketteja kohteisiinsa ympäri Suomea. Meillä on myös vielä runsaasti lahjoitettavaa, eli koulut, jotka haluavat paketin, voivat myös ilmaista vapaaehtoisuutensa verkkosivulomakkeellamme. Tavoitteemme on levittää opetuspakettia mahdollisimman laaja-alaisesti ympäri Suomea, Uusimäki vinkkaa.

Lue lisää ja liity kampanjaan!

PREIN lippulaivaohjelma

Photonics Finland