Valo-opin opetuspaketti

Valo-opin kokeellinen opetuspaketti yläkouluun, lukioon ja ammatilliseen koulutukseen

Fotoniikka eli valo-oppi on yksi tärkeimmistä fysiikan osa-alueista tällä hetkellä, joskin sen kouluopetus on lähivuosina vähentynyt muun muassa opetussuunnitelmauudistusten yhteydessä. Suuret ryhmäkoot ja vanhat demonstraatiovälineet voivat entisestään vaikeuttaa valo-opin opettamista.  Näihin ongelmiin on kuitenkin olemassa valmis täsmälääke: Photonics Explorer Kit.

Photonics Explorer Kit (lyhennettynä PEK) on fotoniikan eli valo-opin kokeellinen opetuspaketti, joka sisältää yli 110 laadukasta työvälinettä: muun muassa linssejä, LED- ja lasermoduuleja, hiloja sekä polarisaattoreita.

– Paketin avulla opettaja voi tukea valo-opin oppimista innostavien kokeiden ja ryhmätöiden kautta, ja samalla kehittää myös omaa osaamistaan hyödyntäen paketin opetusmateriaaleja. Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus on kääntänyt materiaaleja suomenkielisiksi, kertoo fotoniikan PREIN-lippulaivahankkeen hankesuunnittelija Juuso Uusimäki.

—Opetuspaketti tuo abstraktit fotoniikan ilmiöt silmin havaittaviksi ja käsin koettaviksi. Lisäksi se avaa käytännönläheisen oppimisväylän valo-opin sisällöistä niiden teknologisiin sovelluksiin, mikä tukee aihepiirin oppimisen lisäksi sen kiinnostavuutta.

Suomenkielisten tuntisuunnitelmien ja työohjeiden avulla opiskellaan muun muassa valosignaaleihin ja tiedonsiirtoon, optiikkaan ja väreihin, sekä diffraktioon ja interferenssiin liittyviä ilmiöitä ryhmissä tehtävien kokeiden, kilpailujen ja pohdinnan myötä.

PEK on erittäin suosittu maailmanlaajuisesti, ja yli 3500 jaettua pakettia ovat mahdollistaneet satojen tuhansien koululaisen tutustumisen fotoniikkaan. Suomeen on saatu noin 80 pakettia, ja yksi paketti tavoittaa jopa useita satoja koululaisia.

Yritykset ja yksityishenkilöt mukaan sponsoroimaan opetuspakettia kouluille

Yhä useamman koulun mukaan saamiseksi fotoniikan kansallinen lippulaiva PREIN ja Photonics Finland ovat aloittaneet sponsorointikampanjan, jossa haetaan alan yrityksiä ja yksityishenkilöitä sponsoroimaan paketteja esimerkiksi paikallisille kouluille tai entisiin opinahjoihin.

Kampanjan myötä jokaista yrityksen tai yksityishenkilön sponsoroimaa pakettia vastaan PREIN ja Photonics Finland lahjoittavat yhdet paketit. Sponsoroija saa halutessaan itse valita kohteensa, sekä saada esitteensä ja logonsa lahjoittamaansa pakettiin. Itä-Suomen yliopisto tilaa ja toimittaa paketit sponsorin toivomaan kohteeseen ja laskuttaa sponsoria jälkikäteen.

—PEK on suhteellisen edullinen hankinta: yhden materiaalipaketin hinta on 150 euroa (VAT 0%) EYEST:n verkkosivuilta, johon toki lisätään muutaman kymmenen euron lähetyskulut, riippuen tilattujen pakettien määrästä, kertoo Uusimäki.

— Lisäksi paketin käyttöä voidaan tukea ilmaisen, perehdytystyylisen käyttökoulutuksen avulla, missä tutustutaan pakettiin ja oppilaille suunnattuja töitä tekemällä. Suomenkielinen koulutus on suunniteltu vahvistamaan opettajan ammattitaitoa ja helpottamaan paketin käyttöä opetustilanteessa. Voin pitää koulutuksen etänä tai yhteisissä, tapauskohtaisesti järjestetyissä koulutustilaisuuksissa ympäri Suomea.

Lisätietoja: Hankesuunnittelija Juuso Uusimäki, p. 050 475 5835, juuso.uusimaki (a) uef.fi

Liity kampanjaan: https://www3.uef.fi/en/web/photonics/photonics-explorer-kit

Esittelyvideo Youtubessa https://www.youtube.com/watch?v=QsOgbdtND84