UEF-liput.

Vesidiplomatian kansainvälistä asiantuntemusta seminaarissa 15.5.2024 Joensuussa

Valtioiden rajoilla sijaitsevat jokialueet ja muut vesistöt aiheuttavat helposti ristiriitoja niitä jakavien maiden välillä. Vesidiplomatian avulla pyritään ennaltaehkäisemään ja ratkaisemaan veteen ja sen käyttöön liittyviä poliittisia jännitteitä huomioimalla veden käyttäjien intressierot.

Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukselle saapuu 15.5.2024 vesidiplomatian asiantuntija, professori Edith Kauffer Meksikon CIESAS-tutkimuskeskuksesta (The Center of Research and Higher Studies on Social Anthropology). Kauffer on yksi puhujista (De)colonizations in Global Borderlands -seminaarissa, jossa pohditaan erilaisia kolonisaation ja dekolonisaation muotoja globaaleilla rajamailla.

Seminaarissa puhujina ovat Kaufferin lisäksi Fiona McConnell Oxfordin yliopistosta sekä Rauna Kuokkanen Lapin yliopistosta. Seminaarin järjestävät yhteiskuntatieteiden laitoksen tutkijat ja sitä rahoittavat Rajat, liikkuvuus ja kulttuuriset kohtaamiset (BOMOCULT) -tutkimusyhteisö sekä Political Forests - the Maya Forest -tutkimushanke.

Edith Kauffer keskittyy puheenvuorossaan "Whose and what water diplomacy? Contesting smallness in postcolonial Belize" vesidiplomatiaan pienissä valtioissa käyttäen esimerkkinä keskiamerikkalaista Belizeä. Noin 400 000 asukkaan Belize joutuu pienenä maana turvautumaan monenlaisiin keinoihin neuvotellakseen sen rajalla kiistoja aiheuttavien luonnonvarojen käytöstä.

Valtioiden rajat ylittävät vesiresurssit vaikuttavat valtioiden lisäksi myös muihin toimijoihin ja diplomatiaa tarvitaan niiden välisissä suhteissa. Kauffer korostaa, että vesidiplomatiaa harjoittavat ja edistävät muutkin kuin valtiolliset toimijat, ja näitä muita toimijoita ja heidän kokemuksiaan tulisi saada näkyviin nykyistä enemmän.

Kaufferin puheenvuoron aihe liittyy painoon menossa olevaan kirjaan The Maya Forest Waterlands: Shared Conservation, Entangled Politics and Fluid Borders, joka julkaistaan kirjasarjassa Routledge Series on Conservation and Environment. Kirjassa tutkijat syventävät sitä, miten luonnonsuojelu ja luonnonvarahallinta muokkaavat kansainvälisiä rajamaita. Esimerkkinä aiheesta kirjassa syvennytään suojelualueiden verkostoon Maya Forest, joka kattaa Meksikon, Guatemalan ja Belizen välisen raja-alueen.

Seminaarin verkkosivu: https://www.uef.fi/en/event/decolonizations-in-global-borderlands-research-seminar