Avoin toimintakulttuuri sekä opetuksessa että tutkimuksessa mahdollistaa vuorovaikutuksen ympäröivän yhteiskunnan kanssa, ja edistää asiantuntijuuden näkyvyyttä ja yhteistyömahdollisuuksia. Avoin toimintakulttuuri perustuu vastavuoroisuuteen; voit itse hyödyntää toisten tekemiä tuotoksia ja jakaa omia toisten hyödynnettäviksi, tai yhdistää toisten tuottamaa osaksi omaa materiaalia.
Avoimella oppimisella tai oppimisen avoimuudella (eng. Open Education) pyritään mahdollistamaan oppimaan pääsy ja osallistuminen kaikille. Tämä tarkoittaa oppimisen esteiden madaltamista ja saavutettavuuden, esteettömyyden ja tarjonnan lisäämistä. Avoimessa oppimisessa hyödynnetään erilaisia pedagogisia ja teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat omatoimisen, oppijalähtöisen, ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen.
Keskeisiä teemoja avoimessa oppimisessa ovat muun muassa avoimet oppimateriaalit (open educational resources) ja avoimet oppimis- ja opetuskäytänteet (open educational practices, esim. opetuksen yhteiskehittäminen, avoimet arviointimenetelmät, avointen oppimateriaalien käyttö ja kaikille avoimet verkkokurssit eli MOOCit (Massive Open Online Courses)). Oppijalle avoimet oppimateriaalit tarjoavat lukemattomia mahdollisuuksia oppia, kehittää osaamista ja löytää uusia näkökulmia. Jonkun toisen tuottama materiaali saattaa esimerkiksi avata asioihin uusia näkökulmia ja siten edistää opiskelua.
Itä-Suomen yliopistossa mahdollisuuksia avoimeen oppimiseen tarjotaan esimerkiksi avoimessa yliopistossa, avoimilla verkkokursseilla (MOOCit) ja avointen oppimateriaalien kautta.
Avoimet oppimateriaalit (OER, open educational resources) ovat vapaasti, mahdolliset lisenssiehtojen rajoitukset huomioiden hyödynnettäviä materiaaleja, esimerkiksi tekstit, kuvat, videot, podcastit, data, tutkimusjulkaisut tai muu materiaali. Avoimia oppimateriaaleja voi käyttää oppimiseen ja opetukseen. Opetusta suunnitellessa kannattaa pohtia miten avoimia opintojaksolle valitut oppimateriaalit ovat, vaaditaanko niiden käyttöön esimerkiksi yliopiston käyttäjätunnus, vai ovatko ne kenen tahansa käytettävissä verkossa. Erityisesti avoimia verkkokursseja suunnitellessa oppimateriaalien avoimuus on olennaista.
Avoimet oppimateriaalit hyödyttävät myös opettajaa. Toisten avaamaa materiaalia voi käyttää omassa opetuksessa ja itse tuotettua oppimateriaalia kannattaa avata toisten käyttöön. Avattu oppimateriaali tuo opettajan ammatillista osaamista näkyville, mahdollistaa uudenlaisia yhteistyötapoja ja lisää materiaalin laatua.
Oppijalle avoimet oppimateriaalit tarjoavat mahdollisuuksia oppia, kehittää osaamista ja löytää uusia näkökulmia. Lue mitä hyötyjä avoimista oppimateriaaleista on ja miksi avoimia oppimateriaaleja kannattaa julkaista.
Avoimen oppimateriaalin hyödyntäminen
Avoimia oppimateriaaleja voi hakea kansallisesta avointen oppimateriaalien palvelusta kaikille koulutusasteille ja sinne kannattaa myös tallentaa tiedot omasta avoimesta oppimateriaalista. Palvelu ja sieltä löytyvät oppimateriaalit ovat kaikkien käytettävissä lisenssiehtojen mukaisesti. Avointen oppimateriaalien kirjaston oppimateriaalit löytyvät myös museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistoja kokoavasta Finna.fi:stä. Avointen oppimateriaalien kirjasto on opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen palvelu, jota kehitetään jatkuvasti.
Kansallisen Finna.fi:n Luokkahuoneessa voit tutustua suomalaisten kirjastojen, museoiden ja arkistojen kokoamiin aineistopaketteihin ja valmiisiin tehtäväideoihin tai selata avoimia oppimateriaaleja ja lukupaketteja. Sisältöä voi hyödyntää eri koulutusasteilla sekä oman osaamisen kehittämisessä.
Kirjaston tuottamassa Avoimen tiedon hakuoppaassa esitellään tapoja etsiä avoimia tieteellisiä julkaisuja. UEF kirjaston järjestämien opintojaksojen avoimia oppimateriaaleja (mm. tiedonhaku, avoin tiede, tutkimusaineistonhallinta) löydät kirjaston verkkosivuilta.
Kun käytät avointa oppimateriaalia, huomioi sen käyttö-/lisenssiehdot. Avoimelle oppimateriaalille suositellaan Creative Commons lisenssejä. CC-lisensoitujen materiaalien käyttöehdot ovat helposti ymmärrettävässä muodossa ja niitä on turvallista käyttää opetuksessa. UEF Heimosta löydät CC-lisensoituja aineistoja sekä ohjeet CC-lisenssien käyttöön.
Huomaathan, että muiden laatimien opetusmateriaalien tai muiden teosten opetuskäytön on perustuttava:
- tekijänoikeuden haltijan suostumukseen / tekijän kanssa solmittuun sopimukseen
- käytön sallivaan lisenssiin (esim. CC-lisenssit) tai
- Kopioston sopimukseen opetuskäytöstä.
Oman materiaalin avaaminen
Avoimia oppimateriaaleja suunnitellessasi tutustu kansallisiin avoimen oppimisen ohjeisiin (Avoimen oppimisen työryhmät, Tieteellisten Seurain Valtuuskunta):
- Miten huomioit laadun avoimissa oppimateriaaleissa?
- Miten huomioit saavutettavuuden avoimissa oppimateriaaleissa?
- Miten huomioit tekijänoikeuden julkaistessasi avoimia oppimateriaaleja?
- Miten oppimisesta ja oppimateriaalien avoimuudesta voi meritoitua?
- Mitä oppimisen avoimuuden edistäjän on hyvä osata?
Erityisesti kansallista avointen oppimateriaalien laatukriteeristöä on hyvä käyttää apuna avoimia oppimateriaaleja tuotettaessa. Jokainen voi aloittaa omalta tasoltaan ja kehittää osaamistaan ja oppimateriaalejaan osa-alue kerrallaan.
Suunnittele mitä materiaalia avaat ja missä palvelussa. Avaatko koko kurssin, luentotallenteen, esitysmateriaalin tai jotakin muuta. Valitse materiaalille palvelu, joka mahdollistaa avoimen pääsyn materiaaliin. Huomaa, että jotkin yliopiston palvelut vaativat kirjautumisen yliopiston tunnuksilla.
Tarkista materiaalin laatu. Laita verkkoon avoimeksi vain sellaista materiaalia mitä itse haluaisit löytää käyttöösi, eli hyödyllistä, käytettävää ja laadukasta. Huomioi kohderyhmä, onko materiaali avoimena kaikille hyödyllinen ja voisiko materiaalia muokata paremmin palvelemaan laajempaa yleisöä. Avoimen digitaalisen oppimateriaalin tulee myös olla saavutettavaa (UEF Heimo). Käytä apunasi UEF kirjaston tuottamia muistilistoja:
• Saavutettavalle oppimateriaalille
• Oppimateriaalin avaamiselle
Tarkista materiaalin tekijyyteen ja omistajuuteen liittyvät seikat sekä oikeutesi avaamiseen. Jos oppimateriaalin tuottajia on useita, muistathan sopia materiaalin avaamisesta kaikkien tekijöiden kanssa. Lisätietoa tekijänoikeuksista UEF Heimossa. Materiaaliin liittyvissä sopimusasioissa ole tarvittaessa yhteydessä: sopimukset[at]uef.fi
Käy tuottamasi materiaali läpi avaamista ajatellen. Tarkista luvat toisten materiaalin kuten kuvien käyttöön, ja muista asianmukaiset viittaukset toisten tuotoksiin. Lisää tietoa Opettajan tekijänoikeus sivulta ja Kopiraittila oppaasta.
Huomioi oppimateriaalissa mahdollisesti olevat henkilötiedot. Poista henkilötiedot avattavasta materiaalista. Kysy lupa, jos materiaalissa esiintyy muita henkilöitä, esimerkiksi kuvissa tai opiskelijoiden tehtävissä.
Liitä materiaaliin tekijän nimi/tekijöiden nimet ja taustaorganisaation tiedot.
Ilmaise käyttöehdot joiden mukaisesti muut saavat aineistoa hyödyntää. Suositeltava tapa avoimille aineistoille on käyttää Creative Commons -lisenssiä. Avoimille oppimateriaaleille sopivia lisenssejä ovat esimerkiksi CC BY-SA 4.0 tai CC BY 4.0 -lisenssit. Lisätietoa CC-lisensseistä ja sopivan lisenssin valinnasta Creative Commons Suomen sivustolta.
Avattu oppimateriaali on hyödyllistä vain silloin kun se on löydettävää. Tuota avatusta materiaalista sen löytämiseksi ja käyttämiseksi tarvittavat kuvailutiedot. Tallenna kuvailutiedot ja oppimateriaali tai linkki materiaaliin palveluun, josta materiaali on avoimesti saatavilla. Avoimet oppimateriaalit suositellaan kuvailemaan ja tarvittaessa tallentamaan kansalliseen oppimateriaalipalveluun.
Lisätietoa
Oppimisen avoimuuden suosituksia (Suositukset avoimien oppimateriaalien laatukriteereistä, avoimien oppimateriaalien saavutettavuudesta, avoimen oppimisen edistämisestä meritoitumiseen, avoimen oppimisen kansalliset osaamisvaatimukset)
Suositus oppimateriaalien avoimessa julkaisemisessa huomioitavista tekijänoikeudellisista asioista (ks. Liite 1 Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden linjaus, 1. osalinjaus)
UNESCOn suositus avoimista oppimateriaaleista
Oppitupa tarjoaa tieto- ja viestintätekniikan ja sosiaalisen median palvelujen sekä oppimisympäristöjen pedagogista ja käytön tukea yliopiston henkilökunnalle
Tietoa yliopistolla käytettävistä ohjelmista ja ohjeita käyttöön (UEF Heimo)
Tukipalvelu DigiCampus-moodleen
Tietoa verkko-opetuksen laadusta. eAMK-laatukriteerit, tekijät Mari Varonen & Tuula Hohenthal
Tietosuojasta ja henkilötietojen käsittelystä (UEF Heimo)