UEFin tavoitteena on parantaa työelämäyhteistyötä. Systemaattisempi toiminta toisi mukanaan näkyvyyttä, tunnettuutta ja opiskelijoiden kohdalla parempia urasuunnittelu- ja työllistymisvalmiuksia.
Viime viikolla pidettiin molemmilla kampuksilla ensimmäinen Työelämäseminaari. Seminaari kokosi yhteen tänä syksynä nimitetyt yksiköiden työelämätiimit, joiden tehtävänä on lähteä kehittämään työelämäyhteistyötä. Kokoontumisen taustalla on Ohjauksen, opiskeluhyvinvoinnin ja työelämäyhteyksien kehittämisohjelma 2018–2020.
– Sen keskeisenä tavoitteena on siis työelämälähtöisyyden edistäminen UEFissa. Kehittämisohjelmassa vahvistetaan opiskelijoiden työelämäorientaatiota sekä opiskelijoiden ja oppiaineiden työelämäyhteyksien tunnistamista ja edistämistä. Tavoitteena on myös hakea aktiivisesti uusia toimintamalleja, joilla voidaan vahvistaa työelämän kanssa tehtävää yhteistyötä, kertoo uraohjaaja Kirsi Vallius-Leinonen.
UEFissa on toki aina tehty työelämäyhteistyötä, mutta nyt työstä on tarkoitus rakentaa koordinoidumpaa ja systemaattisempaa.
– Meillä on joitakin yksiköitä, jotka ovat tässä työssä pidemmällä kuin muut. Tarkoituksena on ruveta jakamaan hyviä ideoita ja käytänteitä tiimien ja yksiköiden välillä.
Seminaarissa esiin nousi muun muassa tarve markkinoida UEFin aloja tehokkaammin yrityksiin päin. Edes paikallistasolla ei välttämättä aina tiedetä, millaista asiantuntemusta oman kaupungin yliopistosta löytyy.
– Esimerkiksi graduyhteistyö voisi olla tiiviimpää paikallisten yritysten kanssa.
Työelämätiimejä koottiin syksyn aikana 23, ja niissä on yhteensä 86 jäsentä.
– Tiimit aloittavat nyt yhteistyönsä. Tarkoituksena on ensi kevään seminaariin mennessä kirkastaa kehittämistavoitteita ja tunnistaa oman yksikön nykyinen tila työelämäyhteistyön suhteen.
Tavoitteena on siirtää työelämäyhteistyö opetussuunnitelmiin ja viedä uraohjaus luonnolliseksi osaksi opintojen suunnittelun ohjausta.
– Aluksi etenemme koulutuspainotteisesti, mutta tarkoitus on tulevaisuudessa painottaa myös tutkimusyhteistyötä työelämän suuntaan.
Työelämä mukana koko opintojen ajan
Humanistisessa osastossa työelämäyhteistyössä ollaan jo melko pitkällä, ja hyvät käytänteet on jo siirretty opetussuunnitelmasta käytäntöön asti.
– Tunnistamme generalisteja kouluttavana osastona meihin kohdistuvat paineet. Moneen opiskelijaan on iskostunut ajatus, että heidän on vaikea työllistyä vain koska he ovat humanisteja. Ja sehän ei pidä paikkaansa, tiivistää yliopistonlehtori Johanna Uotinen.
Uotinen kertoo, että osastossa aloitettiin työelämäyhteyksiä koskeva määrätietoinen suunnittelu jo pari vuotta sitten. Ja tänä syksynä ensimmäiset fuksit osallistuivat uusille opintojaksoille, jotka tukevat työelämään siirtymistä.
– Näille työelämään orientoiville opintojaksoille osallistutaan koko kandivaiheen ajan. Opiskelijamme harjaantuvat siis kolmen vuoden aikana tunnistamaan omat vahvuutensa ja osaamisensa – ja vielä kertomaan niistä selkeästi.
Lisäksi opiskelijat pohtivat omia uratoiveitaan ja sitä, mitä pitäisi opiskella päästäkseen toiveiden urapolulle.
– Maisteriopintoihin siirryttäessä taas opiskelijat tekevät itselleen ammatillisen portfolion. Siinä tiivistetään oma osaaminen, opinnot, kiinnostuksen kohteet ja vahvuudet niin, että työnantajan on helppo nähdä millainen hakija on kyseessä.
Lisäksi ”humiksella” on otettu käyttöön myös omaopettaja-malli. Jokaiselle ensimmäisen vuoden opiskelijalle nimetään omaopettaja, joka tukee opiskelijaa ensimmäiset kolme vuotta.
– Toivomme, että tämä malli osaltaan ehkäisee turhia opintojen keskeyttämisiä. Omaopettaja seuraa opiskelun kulkua ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin.
Maisterivaiheessa tukea taas antavat graduohjaajat. He valvovat myös portfoliotyötä.
Koska uusi malli otettiin käyttöön vasta tänä syksynä, ei Uotisen mukaan tuloksista voi vielä sanoa mitään.
– Mutta hyvältä näyttää, ja me seisomme vahvasti tämän takana. Toivon mukaan saamme tämän ensimmäisen lukuvuoden jälkeen mallista rakentavaa palautetta ja pääsemme sen pohjalta kehittämään toimintamallia eteenpäin.