Ilmakuva Ilomantsin kirkonkylästä

ALKUVOIMA-hanke aloittaa kuntakierroksen Pohjois-Karjalassa

Alue- ja kuntatutkimuskeskus Spatia ja Karelia-ammattikorkeakoulu lähtevät Pohjois-Karjalan kuntiin kertomaan esiselvityksen tuloksista. Kunnille on tuotettu uudistamisen tueksi tietoa, jota ne voivat hyödyntää kehittämistyössään.

Alue- ja kuntatutkimuskeskus Spatia ja Karelia-ammattikorkeakoulu toteuttavat ALKUVOIMA - Älykäs sopeutuminen Pohjois-Karjalan maaseudulla -esiselvityshanketta. Esiselvityksessä tuotetaan tietoa ja etsitään ratkaisuja Pohjois-Karjalan maaseudun elinvoiman vahvistamiseksi älykkään sopeutumisen ja uudistumisen näkökulmasta.

Harvaan asutun maaseudun, ydinmaaseudun ja kaupungin läheisen maaseudun kunnista on tehty kuntaprofiilit, joissa kuvataan toimintaympäristö, väestönmuutokset, työllistymismahdollisuudet, palvelujen tarve ja saavutettavuus, kuntatalouden tila sekä kuntien uusiutuminen sekä niiden tekemät strategiset valinnat. Hankkeen kesäkuussa julkaistavassa loppuraportissa on yhteenveto Pohjois-Karjalan kuntien tilanteesta, Pohjois-Karjalan kuntien valtuutetuille suunnatun kyselyn tulokset, selvitys maaseutuyrityksistä lähipalvelujen tuottajina sekä benchmarkkausesimerkkejä älykkään sopeutumisen malleista Suomesta ja Euroopasta. Lisäksi raportissa esitetään suosituksia elinvoiman lisäämiseksi.

Spatia ja Karelia toteuttavat maalis-kesäkuussa kuntakierroksen, jossa esitellään hankkeen tuloksia kuntien valtuustoille. Ensimmäisenä vieraillaan Ilomantsissa. Jokaisen kunnan profiili julkaistaan kuntavierailun ajankohtana ALKUVOIMA-hankkeen UEF Connect -sivulla. Ilomantsin kuntaprofiili on julkaistu.

ALKUVOIMA-hanketta tuetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014-2020.