Maisema Kolilta

ALKUVOIMA-hankkeen kuntakierroksella vuorossa Lieksa

Alue- ja kuntatutkimuskeskus Spatian ja Karelia-ammattikorkeakoulun yhteishanke on Pohjois-Karjalan kuntakierroksen puolivälissä. Lieksassa esitellään kuntapäättäjille hankkeen tuloksia.

Lieksan kaupungissa asukkaiden määrä on vähentynyt ja ikääntynyt, mutta väestönmuutoksiin vastataan vahvalla elinvoimapolitiikalla, houkuttelevilla asumismahdollisuuksilla, laadukkailla palveluilla ja kaupungin positiivisella imagolla. Näiden odotetaan parantavan kaupungin veto- ja pitovoimaa. Kausiasukkaiden määrä puolestaan on kasvanut ja myös heidän merkityksensä Lieksan elinvoimalle on merkittävä.

Lieksassa biotalous ja matkailu ovat vahvoja voimavaroja. Metsätalous ja -teollisuus onkin merkittävä työllistäjä Lieksassa, sillä yritysten henkilöstöstä 18 prosenttia työskenteli näillä aloilla ja kaikista työpaikoista 12 prosenttia oli näillä aloilla. Tätä enemmän (21 %) työpaikkoja on terveys- ja sosiaalipalveluissa. Lieksa tunnetaan upeasta luonnostaan, tärkeimpinä matkailukohteinaan Koli ja Ruunaan kuohuvat kosket. Myös matkailuyritykset ovat tärkeitä työllistäjiä..

Lisää tietoa Lieksan väestönmuutoksista, muuttoliikkeestä,  työpaikoista, työvoimasta, palveluista ja strategisista valinnoista saat Lieksan kuntaprofiilista. Siinä on kuvattu edellä mainittuja asioita kuvioiden, taulukoiden ja karttojen avulla.

ALKUVOIMA – Älykäs sopeutuminen Pohjois-Karjalan maaseudulla -hanketta tuetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014–2020. Tuen on myöntänyt Pohjois-Karjalan ELY-keskus.