Tutkijoita laboratoriossa.

Alzforum esittelee Kuopion ainutlaatuista aivonäytetutkimusta

Kansainvälinen Alzforum-sivusto on julkaissut laajan juttusarjan Itä-Suomen yliopiston Neurotieteen tutkimusyhteisön tutkijoiden ainutlaatuisesta yhteistyöstä, joka mahdollistaa muun muassa Alzheimerin taudin mekanismien tutkimisen elävistä aivokudosnäytteistä.

Aivo-selkäydinnestekierron häiriöstä johtuvaa muistisairautta, NPH-tautia, hoidetaan usein sunttileikkauksella. Leikkauksen sivutuotteena saatava aivokudosnäyte auttaa potilaan ennusteen arvioinnissa. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa otetut potilasnäytteet palvelevat lisäksi tieteellistä tutkimusta. Monille NPH:ta sairastaville kehittyy myös Alzheimerin tauti tai muu aivorappeumasairaus, joita näytteistä voidaan tutkia. Vastaavaa näytekokoelmaa ei ole missään muualla.

Alzforumin juttusarjassa esitellään professori Ville Leinosen, professori Tarja Malmin, professori Annakaisa Haapasalon ja professori Mikko Hiltusen kehittämä toimintamalli KYSin NPH-näytteiden hyödyntämiseksi tutkimuksessa. Malmin tutkimusryhmä saa suoraan leikkauksesta eläviä aivokudosnäytteitä, joista voidaan tutkia, miten tautimuutokset vaikuttavat solujen sähköiseen toimintaan. Potilaiden luovuttamista ihosoluista ryhmä tuottaa uudelleenohjelmoituja kantasoluja, joista valmistetaan aivojen solu- ja kudosmalleja tutkimukseen. Hiltusen ryhmä puolestaan tarkastelee potilaiden pakastettuja aivokudosnäytteitä Alzheimerin taudin toiminnallisen genomiikan ja yksilöllistetyn lääketieteen näkökulmasta. Haapasalon tutkimusryhmä tutkii näytteistä erityisesti otsalohkodementian genetiikkaa. Näytteitä hyödynnetään myös tutkimusyhteistyössä amerikkalaisen Broad-instituutin kanssa sekä Itä-Suomen Biopankissa ja kansallisessa FinnGen-tutkimuksessa.

Alzforum on asiantuntijoiden ylläpitämä kansainvälinen tiedeuutissivusto, joka uutisoi erityisesti Alzheimerin tautiin liittyvää ajankohtaista tutkimusta.

Lue Alzforumin juttusarja:

Itä-Suomen yliopiston Neurotieteiden tutkimusyhteisö (NEURO RC) tuottaa uutta tietoa hermoston rappeumasairauksien ja epilepsian taustalla olevista tautikohtaisista ja yhteisistä molekyylimekanismeista. Tutkimusryhmissä tutkitaan uusia biomarkkereita ja kehitetään terapeuttisia lähestymistapoja sairauksien ehkäisyyn ja parantamiseen. NEURO RC koostuu 20 tutkimusryhmästä. Tutkimusyhteisö yhdistää biologiset neurotieteet datatieteisiin, neuroinnovaatioihin ja neuroetiikkaan. Lue lisää ja keskustele tutkijoidemme kanssa:

Tutkimusyhteisön sivut: https://www.uef.fi/en/research-community/neuroscience-neuro

Twitter: https://twitter.com/UEFneuroscience