Anni Lehmuskero.

Anni Lehmuskero optiikan suunnittelun työelämäprofessoriksi

Fotoniikan uuden työelämäprofessori Anni Lehmuskeron tavoitteena on päivittää optiikan suunnittelun opettamista, sekä toimia yhteistyössä yritysten ja yliopiston välillä.

Fotoniikan työelämäprofessori toimii linkkinä yliopiston ja työelämän välillä

Optiikan suunnitteluun painottuva fotoniikan työelämäprofessuuri on ensimmäinen laatuaan Itä-Suomen yliopiston luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnassa.

– Optiikan suunnittelu on Suomessa murroksessa, sillä sitä ei enää opeteta muualla kuin meidän yliopistossamme, toteaa kehityspäällikkö Juha Purmonen fysiikan ja matematiikan laitokselta.

Purmosen mukaan teollisuudella on valtava tarve optiikan suunnitteluun fotoniikka-alan yrityksissä ja muussakin teollisuudessa.

– Fotoniikka tulee osaksi kaikkea teollisuutta ja tuotteita. Iso tarve on nimenomaan teollisuudessa, missä ei vielä paljoa ole kokemusta fotoniikan hyödyntämisessä. Luonnollisesti myös fotoniikkateollisuus kasvaa ja tarvetta on paljon. Lehmuskeron rooli on kehittää opetusta sekä luoda yhteys yliopiston ja teollisuuden välille, hän toteaa.

– Fotoniikan koulutus Itä-Suomen yliopistossa on muuttunut tekniikan koulutuksen alle, joten käynnissä on muutostyö, joka muokkaa koulutusohjelmaa enemmän yrityselämän tarpeita vastaaviksi. Ennen fotoniikkaa ja optiikkaa lukevista opiskelijoista valmistui filosofian maistereita, valmistuu heistä nyt diplomi-insinöörejä, Lehmuskero sanoo.

Suomalaisissa yrityksissä kaivataan selvästi tällä hetkellä optiikan suunnittelun osaajia.

Anni Lehmuskero

Professori