Crossing and bending beams. Photo MostPhotos.

Optiikan gradupalkinto Martti Hanhisalolle, Muhammad Muaz Iqbalille ja Onah Ebere Mercylle

Itä-Suomen yliopiston fotoniikan gradupalkinnon saivat tänä vuonna Martti Hanhisalo, Muhammad Muaz Iqbal ja Onah Ebere Mercy.

Gradupalkinnon rahoitus perustuu Huawei Technologies Oy:n tekemään lahjoitukseen. Palkinto myönnetään tunnustuksena erinomaisesta fotoniikan alan pro gradu -työstä, joka merkittävällä tavalla joko hyödyntää tai edistää fotoniikan alaa. Palkintosumma on 2 000 euroa, ja vuosittain jaetaan kolme palkintoa.

Fotoniikka tai optiikka määritellään tieteen ja tekniikan alana, joka kattaa valon fysikaaliset ilmiöt ja teknologiat synnyttää, siirtää, manipuloida, havainnoida ja hyödyntää valoa. Aallonpituusalue käsittää näkyvän valon lisäksi infrapuna (IR) ja ultravioletti (UV) alueet.

Martti Hanhisalo tutki pro gradu -työssään Quantum uncertainty in double-slit vector-light interference kvanttipolarisaation epävarmuutta kuuluisassa kaksoisrakokokeessa kattaen useita modernin fotoniikan ja kvanttifysiikan perusteita.

Muhammad Muaz Iqbalin Graphene enhanced dielectric metasurface: towards close to perfect absorption pro gradu -työssä suunniteltiin, valmistettiin ja karakterisoitiin 3D-tulostetulla dielektrisella metapinnalla parannettu grafeenimainen kalvo. Päätavoitteena oli saavuttaa lähes täydellinen absorptio valon eri tulokulmilla.

Onah Ebere Mercyn pro gradu -työn aiheena oli Hybrid Active Polymer Nano-Waveguide.  Hän suunnitteli ja valmisti aktiivista materiaalia sisältävän aaltojohteen, jota voitiin virittää ja josta voitiin vastaanottaa signaalia.

– Aiheet kattoivat laaja-alaisesti niin fotoniikan teoriaa, materiaaleja ja komponentteja, joilla on jatkossa myös merkittäviä käytännön sovelluksia. Pro gradu -työt olivat myös hyvä pohja jatkotutkimukselle ja opiskelijoiden jatko-opinnoille. Opiskelijat suoriutuivat töistään esimerkillisesti niin tutkimuksesta, kuin kirjallisesta esittämisestä. Kaikki saivat työstään arvosanan 5/5, toteaa professori Jyrki Saarinen.

Professori Jyrki Saarinen, Gradupalkintotyöryhmän puheenjohtaja, jyrki.saarinen@uef.fi, p. 050 595 4348