Lääkäri antaa potilaalle lääkereseptiä vastaanottohuoneessa

COVID-19-pandemian vaikutukset hoitoprosesseihin vaihtelivat tyypin 2 diabetesta sairastavilla

Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että COVID-19-pandemian vaikutukset diabeteksen hoitoon vaihtelivat tyypin 2 diabetesta sairastavilla potilailla Pohjois-Karjalassa. Tutkimus vertaili diabeteksen hoitoa kahtena eri ajanjaksona ensimmäisen pandemiavuoden aikana vastaaviin ajanjaksoihin vuotta aiemmin. Yleisesti käynnit terveydenhuollossa sekä verensokeri- ja kolesteroliarvojen mittaukset vähenivät. Niissä tapahtuneet muutokset kuitenkin vaihtelivat potilailla pandemiaa edeltäneen käynti- ja mittausaktiivisuuden mukaan.

Pandemialla oli suurin vaikutus niihin tyypin 2 diabetesta sairastaviin potilaisiin, joilla oli ollut säännöllisiä seurantakäyntejä terveydenhuollossa vähintään kahdesti vuodessa pandemiaa edeltäneiden kolmen vuoden ajan. Heillä palvelujen käyttö väheni eniten ja heistä joka neljäs ei hakeutunut käynnille ensimmäisen pandemiavuoden aikana.

– Pandemiaa edeltäneet säännölliset seurantakäynnit olivat yhteydessä potilaiden suurempaan palvelutarpeeseen, kuten monisairastavuuteen, sanoo väitöskirjatutkija Laura Inglin Itä-Suomen yliopistosta. – Vaikka pandemia vaikutti diabetespotilaiden hoitoprosesseihin, seuranta-aktiivisuus pysyi korkeimmalla tasolla potilailla, joilla oli useampia samanaikaisia sairauksia ja jotka tarvitsivat tiivistä seurantaa mikro- ja makrovaskulaaristen komplikaatioiden ehkäisemiseksi.

Osalla tyypin 2 diabetesta sairastavista potilaista ei ollut yhtään käyntiä terveydenhuollossa pandemiaa edeltäneiden kolmen vuoden aikana. Tutkimuksessa havaittiin, että heistä noin joka kuudes hakeutui käynnille ensimmäisen pandemiavuoden aikana.

Tutkimuksessa käytettiin Siun soten sähköisiä potilasrekisteritietoja. – Laadukkaat sähköiset potilasrekisterit, jotka tarjoavat strukturoitua ja ajan tasalla olevaa tietoa potilaista ja hoitoprosesseista, ovat arvokas tietolähde tyypin 2 diabeteksen seurannassa ja hoidossa, Inglin korostaa.

Laura Inglin, MPH, Itä-Suomen yliopisto, kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikkö, laura.inglin(a)uef.fi

Tutkimusartikkeli:

Inglin L, Wikström K, Lamidi ML, Laatikainen T. Consistent service use before the COVID-19 pandemic predicted the continuity of face-to-face appointments during the lockdown among type 2 diabetes patients. Prim Care Diabetes. 2024 Jan 6:S1751-9918(23)00221-8. doi: 10.1016/j.pcd.2023.12.003.

IMPRO-tutkimusprojekti: