Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Kaksi nuorta tietokoneella.

Digitaalinen terveydenlukutaito kansalaistaitona webinaari 1.10.2024 – koulu tukemaan potilas- ja asiakaskulttuurin muutosta

Terveydenhuollossa on käynnissä kulttuurinmuutos, jossa potilaalla on jaetussa päätöksenteossa tietoa tuottava, ymmärtävä ja hakeva rooli. Aihetta esitellään 1. lokakuuta Itä-Suomen yliopiston johtaman PROSHADE-hankkeen avoimessa webinaarissa Digitaalinen terveydenlukutaito kansalaistaidoksi, nyt.

Digitaalinen terveydenlukutaito ja potilaan tuottaman tiedon hyödyntäminen mahdollistavat potilaan osallistumisen omaa terveyttään koskevaan päätöksentekoon. Digitaaliseen terveydenlukutaitoon liittyy kyky käyttää sähköisiä terveyden- ja hyvinvoinnin palveluita ja toisaalta se on myös aktiivista tiedon etsimistä palveluista, oireista ja itseä kiinnostavista asioista.

Nykytilanne enteilee kulttuurinmuutosta sekä potilaan että lääkärin rooleissa. Potilaan tuottama tieto omasta tilanteestaan on tärkeä osa vaikuttavaa ja resurssiviisasta terveydenhuoltoa. Vastaanotolla onkin läsnä kaksi erityyppistä asiantuntijaa. Potilas on itsensä ja tilansa tietäjä, ja terveydenhuollon ammattilainen puolestaan näyttöön perustuvan lääketieteellisen tiedon spesialisti. Jaettu päätöksenteko vaatii molemmilta osapuolilta erilaisten tietopääomien tunnistamista ja yhteensovittamista – tiedonlukutaitoa.

PROSHADE-hankkeen webinaari on osa digitaaliseen koulutukseen ja oppimiseen suuntautuvan ITK-tapahtuman webinaarisarjaa. Avoin webinaari antaa eväitä jokaiselle aiheesta kiinnostuneelle, vaikka on suunnattu ensisijaisesti kasvatusalan ammattilaisille.

– Aktiivinen rooli omaa terveyttään ja hyvinvointia koskevassa päätöksenteossa ja tiedonhankinnassa voidaan nähdä osana perusopetussuunnitelmassa mainittua aktiivista kansalaisuutta. Tärkeää on myös tiedostaa, että kyseessä on yhtäältä yksilön kuin koko yhteiskunnan hyöty, webinaarissa puhuva tutkijatohtori Sakari Ilomäki Tampereen yliopistosta kertoo.

Potilaan aktiivinen osallistuminen omaa terveyttään ja hoitoa koskevaan päätöksentekoon tutkitusti vahvistaa hoitoon sitoutumista ja vaikuttavuutta. Samalla lääkärin ja potilaan välinen jaettu hoitopäätös ennakoi vähempää häiriökysyntää eli epätarkoituksenmukaista uudelleen hakeutumista terveydenhuollon palveluihin.

– Tavoitteena on myös tunnistaa, miten potilas voisi hyödyntää digitaalista terveyteen liittyvää tietoa luotettavasti niin, ettei myöskään turhaa käännytä epäluotettavien lähteiden ja hoitomuotojen pariin. Tavoite vaatii kyvykkyyttä tiedon hyödyntämisessä, webinaarin toinen puhuja projektitutkija Anna Vahteristo Itä-Suomen yliopistosta toteaa.

Webinaarin tarkoituksena on herätellä suomalaista koululaitosta tukemaan nuorien terveyden ja hyvinvoinnin digitaitoja. Webinaari avaa tekijöitä, joilla voidaan tukea digitaalisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden käyttöä ja toisaalta sitä, miten terveyteen liittyviä tietoja etsitään ja arvioidaan.

MITÄ: Digitaalinen terveydenlukutaito kansalaistaidoksi, nyt! -webinaari

MILLOIN: 1. lokakuuta klo 14.30–15.00.

KETKÄ: Webinaarissa puhuvat PROSHADE-hankkeesta projektitutkija Anna Vahteristo Itä-Suomen yliopistosta ja tutkijatohtori Sakari Ilomäki Tampereen yliopistosta.

TAPAHTUMALINKKI (Zoom)

Lisätietoa:

Webinaari-ilmoitus proshade.fi -sivustolla

ITK-webinaarit

Haastattelupyynnöt:

Jarkko Kumpulainen, tiedottaja, PROSHADE, jarkko.kumpulainen(at)uef.fi, +358 46 923 2563