Apulaisprofessori Heli Hallikainen Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksella on saanut Emil Aaltosen Säätiöltä 200 000 euron projektiapurahan kolmivuotiselle hankkeelle, jossa tutkitaan kuluttajien ostamiseen linkittyviä aistihavaintoja. Hanke toteutetaan moniaistilaboratorio SenseLabissa.
Aistinvaraiset näkökohdat digitaalisen ja kestävän kaupan edistäjinä -hankkeen tavoitteena on ymmärtää aistihavaintojen merkitystä kuluttajien ostopäätöksenteossa. Siinä tutkitaan kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen keskiössä olevaa aistinvaraista havainnointia eri näkökulmista. Ihmisen sensorinen hermosto toimii alitajuisesti käsitellessään ympäröivästä maailmasta saatavaa tietoa riippumatta siitä, tehdäänkö ostoksia fyysisessä kivijalkakaupassa vai verkkokaupassa. Verkko-ostamisessa mahdollisuudet aistinvaraiseen havainnointiin ovat kuitenkin kivijalkakauppoja selvästi rajallisemmat, joten verkossa erilaiset visuaaliset vihjeet tyypillisesti kompensoivat ja täydentävät muita puuttuvia aistihavaintoja. Hankkeen yhtenä tavoitteena onkin ymmärtää, miten kehittyvä virtuaaliteollisuus ja sitä täydentävä laitteisto voisivat kompensoida puuttuvia aistivihjeitä verkko-ostamisessa.
Sensorisen hermoston toiminta pohjautuu visuaalisiin, auditiivisiin, kosketuksellisiin, maisteltaviin ja haisteltaviin aistiärsykkeisiin ja -havaintoihin, jotka yhdessä vaikuttavat kuluttajien tekemään arviointiin niin ostamisessa kuin yleisesti. SenseLab-laboratoriossa tutkitaan muun muassa, ohjaako metsän tuoksu kuluttajia vihreämpien kulutusvalintojen pariin ja miten tuoksujen läsnäolo vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksentekoon. Kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksessa on jo hyvän aikaa tiedostettu, että kuluttajien aistihavainnoinnissa on yksilöllisiä eroja. Myös erilaisista aistiherkkyyksistä, kuten tuoksuherkkyyksistä, on viime aikoina keskusteltu yleisesti. Hankkeessa tarkastellaankin aistikokemuksia myös yksilöllisten eroavaisuuksien näkökulmasta. Tavoitteena on ymmärtää, kuinka aistiherkkyydet ja yksilötason vaihtelut heijastuvat kuluttajien aistihavainnointiin ja ostopäätöksentekoon.
Lisätietoja:
Apulaisprofessori Heli Hallikainen, heli.hallikainen(at)uef.fi, p. 050 598 1394, UEF Connect
Tutkimus toteutetaan UEF SenseLabissa
SenseLabin tutkimusta voi seurata LinkedInissä.