Pekka Puustinen

Intohimo historiaan imaisi lääkärin maisteriopintoihin asti

Ylilääkäri Pekka Puustinen aloitti historian opinnot avoimessa yliopistossa ja syventää nyt historiatietämystään tutkintoon saakka.

Kun opinnot osoittautuvat tavattoman kiinnostaviksi ja imaisevat mukaansa kokonaisvaltaisesti, opiskelu avoimessa yliopistossa voi johtaa aina korkeakoulututkintoon saakka.

Kuopiolainen ylilääkäri Pekka Puustinen halusi täydentää ammatillista osaamistaan aineenopettajan pätevyydellä ja sitä tavoitellakseen hän päätti aloittaa historian opinnot Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa. Historian opiskelusta tulikin Puustiselle intohimo, joka jatkuu nyt maisteriopinnoissa Itä-Suomen yliopistossa.

– Historia oli lempiaineeni koulussa. Olen aina lukenut historiaa omaksi harrastuksekseni ja perehtynyt siihen systemaattisestikin. Seuraan yhteiskuntaa muutenkin, ja historia tarjoaa kiinnostavia mitä-jos-kysymyksiä. Minua kiinnostaa, miksi jokin asia meni näin, ja mitä olisi tapahtunut, jos asiat olisivat menneet toisin. Historialliset tarinat ovat aina vetäneet minua puoleensa, Puustinen taustoittaa.

Puustinen suoritti historian perus- ja aineopinnot alle vuodessa avoimessa yliopistossa ja haki samalla tutkinto-opiskelijaksi maisterilinjalle.

– Testasin avoimen yliopiston puolella omaa kiinnostustani historian opintoihin tosimielellä. Pidin Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston historian perus- ja aineopintoja aivan erinomaisena pakettina. Se antoi niin hyvän ja kokonaisvaltaisen näkemyksen historian eri puolista. Sitä opiskeli omaksi ilokseen.

Puustinen aloitti avoimen opinnot huhtikuussa 2021, teki opinnoille aikataulutavoitteen ja haki tutkinto-opiskelijaksi keväällä 2022. Parhaillaan hän tekee maisteriopintoja täysiaikaisesti.

– Avoimen opintoja tein työn ohessa, luin viikonloppuisin ja iltaisin. Kun tutkinto-opiskelu alkoi, olen ollut opintovapaalla työstäni. Nyt minulla on mahdollisuus tehdä maisteriopintoja ja pedagogisia opintoja täysiaikaisesti, ja se on todella hieno asia. Olen suuresti kiitollinen, että suomalainen opiskelujärjestelmä mahdollistaa avoimen opintojen tekemisen työn ohessa ja tiiviin opintovapaan tutkinto-opintoihin. Kun aikuiskoulutustuki mahdollistaa täysiaikaisen opiskelun, se ei käy omalle kukkarollekaan liian kalliiksi, Puustinen painottaa.

Avoin yliopisto tutuksi lääketieteen opintojen ja työn ohessa

Pekka Puustinen työskentelee ylilääkärinä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä. Hän valmistui lääkärin ammattiin vuonna 2003, ja hänellä on myös tohtoritutkinto lääketieteestä.

– Historian opinnoissa olen päässyt hyvin vertaamaan kokemuksia siihen aikaan, kun opiskelin nuorena lääketiedettä. En ollut silloin niinkään kiinnostunut lääketieteestä vaan lääkärin ammattikuvasta, jossa voi auttaa ihmisiä. Historian opinnoissa minua kiinnostaa sisältö itsessään, ja ero opiskelussa on huomattava. Siksi opinnoissa on tärkeää pohtia paitsi sitä, mihin ammattiin valmistuu, myös riittävää kiinnostusta itse opiskeltavaan aineeseen, Puustinen miettii.

Puustista voi hyvin kutsua Jatkuvaksi oppijaksi isolla alkukirjaimella. Jo lääketieteen opintojen aikana hän suoritti kehitysmaatiedon opintoja avoimessa yliopistossa, ja myöhemmin 2010-luvulla hän luki teologian perus- ja aineopinnot avoimessa yliopistossa ja hakeutui teologian maisterilinjalle.

– Teologian opiskelu työn ohessa oli hyvin mielekäs kokemus. Seurakuntatyö kiinnosti minua ja halusin tehdä sitä omaksi huvikseni. Sellainenkin tutkinto on taustalla.

Historian opinnot avoimessa yliopistossa tulivat mukaan, kun Puustinen kiinnostui pedagogisista opinnoista. Viime vuodet hallinnollista ja kehittämistyötä tehnyt Puustinen esiintyy työssään paljon, vetää työpajoja sekä luennoi yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa.

– Siksi halusin tehdä opettajan pedagogiset opinnot. Ajattelin, että on viisasta yhdistää pedagogiset opinnot johonkin pääaineeseen, ja tässä historia nousi esiin. Luotan siihen, että kun ihminen sivistää itseään lukemalla historiaa, se on tietopääomaa, josta on hyötyä esimerkiksi yhteiskunnallisessa toiminnassa. Olen aiemmin ollut aktiivinen myös kunnallis- ja aluepolitiikassa, ja mielestäni historian harrastaminen antoi siihenkin perspektiiviä.

Vinkkejä nuorille ja vanhemmille oppijoille

Avoimen yliopiston konkariopiskelijana Pekka Puustinen on havainnut opiskelumuodoissa ison muutoksen koronapandemian myötä. Monet opinnot siirtyivät korona-aikana suoritettavaksi etänä ja verkon välityksellä.

– Yhä useampi kurssi on mahdollista suorittaa etänä, mutta en suosittele sitä lukiosta yliopistoon tuleville. Sosiaalisuus opinnoissa on aivan olennaista. Sen sijaan tällaiselle aikuisopiskelijalle, jolla on perhe, työ ja asunto toisella paikkakunnalla, luentojen seuraaminen etänä ja etäosallistuminen ryhmätöihin on tarpeellinen mahdollisuus. Aina ei tarvitse matkustaa neljää tuntia kampukselle ja takaisin, Puustinen kertoo.

Avoimen yliopiston opintoja Puustinen suosittelee kaikille – erityisesti historian perus- ja aineopinnot sekä maisteriopinnot ovat tehneet häneen vaikutuksen hyvin mietittynä ja selkeänä kokonaisuutena, jossa yhdistyy niin historian sisältöjä kuin oppiaineen metodologiaakin.

– Suosittelen historian opiskelua kaikille, jotka ovat kiinnostuneet menneisyyden tapahtumista, ihmisyydestä ja ihmisen toiminnan eri puolista. Historia on näyteikkuna siihen. Se on hieno ja sivistävä aine – halusipa sitä opiskella ammatikseen tai omaksi ilokseen, Puustinen sanoo.