Kuusenkerkkiä.

Itä-Suomen yliopisto ja Zhejiang A&F University käynnistivät kansainvälisen opinto-ohjelman kiinalaisille jatko-opiskelijoille

Itä-Suomen yliopisto ja sen kiinalaiskumppani Zhejiang A&F University (ZAFU) ovat käynnistäneet uraauurtavan kansainvälisen opinto-ohjelman, joka keskittyy ilmastonmuutoksen vaikutuksiin erityisesti pohjoisissa ekosysteemeissä. Boreal EcoQuest: Navigating Climate Impact on Northern Ecosystems -ohjelma tuo Joensuun kampukselle kaikkiaan 20 kiinalaista jatko-opiskelijaa kolmen kuukauden mittaiselle opintovierailulle.

Opiskelijat saapuivat Suomeen elokuussa ja aloittivat opintonsa osana Itä-Suomen yliopiston järjestämää kesäkoulua, UEF Summer Schoolia. Kiinalaisopiskelijoille osin varta vasten räätälöidyt opintokokonaisuudet keskittyvät ympäristönmuutokseen metsissä sekä ekosysteemien monimuotoisuuteen ja ennallistamiseen. Erityistä painoarvoa opinnoissa saavat Itä-Suomen yliopiston keskeisiin tutkimusalueisiin kuuluvat fotoniikka, metsätieteet ja biotalous.

Boreal EcoQuest -ohjelman pääasiallinen tavoite on harjoittaa opiskelijoiden tieteellisen kirjoittamisen, tieteellisen ajattelun ja metsiin kohdistuvan tutkimuksen taitoja. Lisäksi ohjelma pyrkii edistämään opiskelijoiden valmiuksia toimia englanninkielisessä ympäristössä sekä kehittämään heidän transversaaleja taitojaan, kuten tutkimuksen suunnittelun ja ryhmätyön sekä esiintymisen ja tehokkaan vuorovaikutuksen taitoja.

– Tämä yhteistyössä toteutettava ohjelma on hyvä osoitus kahden arvostetun yliopiston erinomaisista keskinäisistä suhteista ja vahvasta yhteistyöhalukkuudesta. Olemme erittäin iloisia saadessamme omistautuneita ja ahkeria opiskelijoita joukkoomme. Heidän läsnäolonsa kampuksella rikastuttaa yliopistoyhteisöämme ja auttaa ymmärtämään globaaleja ympäristöhaasteita aiempaa syvällisemmin, sanoo professori Frank Berninger Itä-Suomen yliopiston ympäristö- ja biotieteiden laitokselta.

Boreal EcoQuest -ohjelma on merkittävä edistysaskel yliopistojen kasainvälisessä yhteistyössä, sillä se alleviivaa molempien yliopistojen sitoutumista tieteen edistämiseen ja ilmastonmuutokseen liittyvän globaalin ymmärryksen lisäämiseen.

Professori Frank Berninger, Boreal EcoQuest -ohjelma, Itä-Suomen yliopisto, email: frank.berninger@uef.fi

Hankekoordinaattori Sarita Keski-Saari, email: sarita.keski-saari@uef.fi

Koordinaattori Juliana Perez-Perez, email: juliana.perez.perez@uef.fi