UEFin liput.

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa yritysyhteistyön valmennusta ainejärjestöille

Itä-Suomen yliopisto on käynnistänyt uudenlaisen valmennuskokeilun ainejärjestöjen yritysyhteistyön kehittämiseksi. Kokeilun tavoitteena on kehittää erityisesti generalistialojen ainejärjestöjen yritysyhteistyötä ja siten vahvistaa opiskelijoiden, yliopiston ja työelämän yhteyttä.

Kokeilun aikana viisi ainejärjestöä Joensuun kampukselta saavat vuoden 2021 ajan valmennusta yritysyhteistyöhön. Kokeilu vahvistaa olemassa olevia yhteistyömuotoja kuten yritysvierailuja, mutta luo myös täysin uusia toimintatapoja tuoda työelämän mahdollisuuksia lähemmäksi opiskelijoita.

Kokeilu on ainutlaatuinen Suomessa, ja tiettävästi mikään muu yliopisto ei ole tarjonnut vastaavaa koulutusta ainejärjestöille.

– Valmennuskokeilu on Itä-Suomen yliopiston näkökulmasta kiinnostava, sillä se tuo yritysyhteistyön työkaluja ainejärjestöille ja sitä kautta opiskelijoille. Tämän ja muiden ainejärjestöjen kanssa tehtyjen yhteistyökokeilujen tavoitteena on lisätä vuorovaikutusta ainejärjestöjen, ylioppilaskunnan, laitosten ja yliopiston välillä. Vuorovaikutusta lisäämällä saavutetaan entistä vaikuttavampi yliopistoyhteisö, jonka kautta esimerkiksi Itä-Suomen yliopistosta valmistuvat opiskelijat löytävät varmemmin pääsyn työelämään eri kanavia monipuolisesti hyödyntämällä, kertoo Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Laadukas ja järjestelmällinen yritysyhteistyö tarjoaa apua muun muassa opiskelijoille omien urasuunnitelmien hahmottamiseen ja edistää työllistymistä. Ainejärjestöissä kokeilu on otettu innolla vastaan.

– Olemme aloittamassa kokeilua erittäin odottavin ja innokkain mielin. Vuoden 2020 ainejärjestöpalautteissa ilmeni, että järjestöltämme toivottaisiin enemmän työelämälähtöistä otetta. Tästä syystä haluamme erityisesti edistää ja kehittää meidän ainejärjestössä yritysyhteistyötä, sanoo yhteiskuntapolitiikan, sosiologian ja filosofian ainejärjestön Praxis ry:n puheenjohtaja Laura Tarvainen.

– Olemme erittäin innoissamme projektin käynnistymisestä ja se tuli juuri oikeaan saumaan. Otamme enemmän kuin mielellämme vastaan kaikki tarvittavat neuvot yritysyhteistöiden käynnistämiseen ja ylläpitämiseen liittyen, kertoo puolestaan maantieteen, yhteiskuntamaantieteen ja ympäristöpolitiikan ainejärjestön Tombolo ry:n puheenjohtaja Krista Leppänen.

Praxis- ja Tombolo-ainejärjestöjen lisäksi kokeilussa ovat mukana matematiikan ja fysiikan ainejärjestö Epsilon ry, Suomen kielen ja kirjallisuuden ainejärjestö Täky ry sekä Suomen ja yleisen historian ainejärjestö Varnitsa ry.

Kokeilun yhteistyökumppanina toimii Männikkömetsä Oy, joka on korkeakoulukenttään erikoistunut viestintää, markkinointia ja konseptointia tarjoava yritys. Yrityksen perustajat Aapeli Tourunen, Joonas Haggren, Sakari Siilin ja Katarina Mustonen ovat pitkän linjan aine- ja opiskelijajärjestötoimijoita. Nelikko on työskennellyt pitkään viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijatehtävissä.

Joonas Ruuskanen, innovaatioasiantuntija, Itä-Suomen yliopisto, joonas.ruuskanen@uef.fi, p. 050 4752764

Aapeli Tourunen, toimitusjohtaja, Männikkömetsä Oy, p. 044 9705500