Puijon torni.

Kansainvälinen autofagiatutkijoiden konferenssi ensimmäistä kertaa Kuopiossa

Itä-Suomen yliopisto isännöi kuun vaihteessa solunsisäiseen puhdistusjärjestelmään, autofagiaan, keskittyvää konferenssia. The 6th Annual Nordic Autophagy Society Conference järjestetään Scandic Kuopiossa 31.5.–2.6.2023.

Nordic Autophagy Society on kansainvälinen tieteellinen yhdistys, jonka vuosittaisissa konferensseissa alan johtavat tutkijat jakavat viimeisintä tutkimustietoa. Jäsenmaita ovat Pohjoismaat, Baltian maat ja Alankomaat. Lisäksi konferensseihin osallistuu tutkijoita myös muualta Euroopasta ja sen ulkopuolelta.

Autofagia on solunsisäinen puhdistusjärjestelmä, jolla soluista poistetaan esimerkiksi proteiinikertymiä ja toimimattomia soluelimiä. Huonosti toimiva autofagia on osallisena useissa kertymä- ja tulehdussairauksissa, ja mekanismi sai runsaasti mediahuomiota professori Yoshinori Ohsumille vuonna 2016 myönnetyn Nobel-palkinnon myötä.

Autofagiatutkijoiden konferenssit aloitettiin vuonna 2011 pohjoismaisella NordForsk -rahoituksella ja Nordic Autophagy Society perustettiin vuonna 2018 jatkamaan verkoston hyödylliseksi havaittua toimintaa. Yhdistyksen kotipaikka on Kuopio. Vuotuinen konferenssi on järjestetty vain kerran aiemmin Suomessa, vuonna 2015 Helsingissä.

– Nyt meillä on varsin harvinaislaatuinen tilaisuus saada tämä korkeatasoinen konferenssi Kuopioon, yhdistyksen kotiseudulle, kertoo professori Anu Kauppinen Itä-Suomen yliopiston farmasian laitokselta.

Konferenssin keynote-esitysten pitäjiksi on kutsuttu professorit Christian Behrends Münchenin LMU-yliopistosta ja Tassula Proikas-Cezanne Tübingenin yliopistosta Saksasta, Daniel Hofius Ruotsin maatalousyliopistosta SLU:sta ja Lisa Frankel Kööpenhaminan yliopistosta. Lisäksi ohjelmassa on 11 abstraktien perusteella valittua suullista esitystä ja kaksi posterisessiota.