Tekstitarroja lasiseinässä.

Keski-Suomen hyvinvointialue ja Itä-Suomen yliopisto perustavat nuorisopsykiatrian ja hoitotieteen yhteisprofessuurit

Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Keski-Suomen hyvinvointialue perustavat viisi yhteisprofessuuria. Nuorisopsykiatrian ja hoitotieteen professuurit perustetaan Itä-Suomen yliopistoon. Sosiaalityön työelämäprofessuuri, hyvinvoinnin ja terveyden tekoälytutkimuksen apulaisprofessuuri sekä työkyvyn edistämisen työelämä- tai tutkimusprofessuuri tulevat puolestaan Jyväskylän yliopistoon.

Keski-Suomen hyvinvointialueen TKKI-toiminnan (tutkimus, koulutus, kehittäminen ja innovaatiot) vahvistaminen perustuu hyvinvointialueen strategiaan. Yhteisprofessuurit kohdentuvat uudistumisen strategisille painopistealueille: hoito- ja sosiaalitieteisiin, nuorisopsykiatriaan, työkyvyn ylläpitämiseen sekä tekoälyn hyödyntämiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.

Itä-Suomen yliopistolla on entuudestaan neljä yhteisprofessuuria Keski-Suomen hyvinvointialueen kanssa, ja uusien tehtävien myötä yhteisprofessuurien määrä kasvaa kuuteen. Uudet yhteisprofessuurit syventävät ja monipuolistavat yhteistyötä Itä-Suomen yliopiston, Jyväskylän yliopiston ja Keski-Suomen hyvinvointialueen kesken.

– Itä-Suomen yliopisto on Suomen laajin terveys- ja hyvinvointialojen tutkimus- ja koulutusyliopisto. Yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa tuotamme yli 60 prosenttia näiden alojen yliopistokoulutuksesta Suomessa. Nämä yhteistehtävät entisestään vahvistavat yhteistä rooliamme sote-alojen osaamiskeskuksena, toteaa terveystieteiden tiedekunnan dekaani Jussi Pihlajamäki Itä-Suomen yliopistosta.

Lue myös Keski-Suomen hyvinvointialueen tiedote yhteisprofessuureista.