Erityispedagogiikan alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan filosofisessa tiedekunnassa Joensuun kampuksella. Tilaisuutta voi seurata myös verkossa.
Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia?
Tutkin inklusiivisen koulun kehittämistä peruskoulussa. Vaikka inklusiivisesta koulusta on puhuttu pitkään, se ei ole saavuttanut valtakunnallisesti sellaista asemaa, johon Suomi on sitoutunut. Tutkin inkluusiota kolmesta näkökulmasta: koulun johtamisen, erityisen tuen palveluorganisaation sekä oppilaiden sosiaalisen osallisuuden kokemusten kautta. Inkluusio käsitetään tässä väitöskirjassa laajasti koko koulutuksen kenttää koskettavana prosessina. Sen tavoitteena on yhdenvertaiset, yksilöllisesti tuetut ja sosiaalista osallisuutta edistävät koulut, joihin lähtökohtaisesti kaikki oppilaat toivotetaan tervetulleiksi.
Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?
Tämä väitöskirja käsittelee vähälle huomiolle jääneitä aiheita suomalaisessa inkluusiotutkimuksessa. Tutkimus tuo uutta tietoa inkluusion edistämisen ja kehittämisen keinoista, joita ovat koulun johtaminen, erityisen tuen palveluorganisaatioiden toiminnan kehittäminen sekä oppilaiden kuuleminen. Samalla väitöskirjan tulokset tarjoavat tietoa koulujen eriytymiskehityksen katkaisemiseksi ja inklusiivisen toimintakulttuurin edistämiseksi.
Miten väitöstutkimuksesi tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä?
Suomessa on käynnissä tuen uudistus, joka koskee useita eri kouluasteita. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on rakentaa oppimista ja osallisuutta edistäviä oppimisympäristöjä sekä ryhmäkohtaisia tukimuotoja, jotta jokaiselle oppilaalle voidaan tarjota tarvitsemansa tuki omaan opetusryhmään. Jokaisella kouluyhteisön jäsenellä on tärkeä rooli oppilaiden oppimisen, osallisuuden, kouluun kiinnittymisen, hyvinvoinnin sekä turvallisen ja kielitietoisen oppimisympäristön luomisessa.
Opetuksen järjestäjät voivat hyödyntää väitöstutkimukseni tuloksia kehittäessään osallistavampaa ja inklusiivisempaa toimintakulttuuria kouluihin. Oppilaiden kokemusten kuuleminen ja osallisuuden edistäminen ovat keskeisiä tekijöitä niin koulun kehittämisessä kuin oppilaskohtaisten tukitoimien suunnittelussa.
Koulun kehityksen tärkein avainhenkilö on rehtori – koulun johtaja, jonka osaamisella on merkittävä vaikutus onnistuneen toimintakulttuurin rakentamiseen. Johtajat tarvitsevat kuitenkin tukea työhönsä sekä apua inklusiivisen muutoksen toteuttamisessa. Erityisen tuen palveluorganisaatiot voivat tarjota tätä tukea, ja niiden asiantuntemus tulisi entistä vahvemmin valjastaa koulujen inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämiseen.
Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot?
Inklusiivisen koulutusjärjestelmän rakentaminen vaatii teorioita ja visioita siitä, miten inklusiivista muutosta voidaan edistää. Tämän väitöskirjan tavoitteena on tuottaa uutta tietoa inklusiivisen muutoksen tukemisesta harvoin tutkittujen teemojen avulla. Väitöskirja on artikkelimuotoinen, ja sen osatutkimuksissa on hyödynnetty monipuolisesti laadullisen tutkimuksen menetelmiä, kuten haastattelu- ja dokumenttiaineiston analyysia.