Kotitaloustieteissä järjestettiin viime viikolla avoimien ovien päivä. Tiloihin, opetukseen ja tutkimukseen kävikin tutustumassa päivän aikana ilahduttava määrä sekä opiskelijoita että henkilöstöä muilta aloilta. Aasialaisen ruokakulttuurin teemapäivänä mausteiset tuoksut tekivätkin tiloista hyvin kutsuvat.
– Oli upeaa, miten moni uskaltautui paikan päälle käymään ja katsomaan, miltä meillä näyttää. Teemme kotitaloustieteessä eri opintojaksojen yhteydessä paljon yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden kanssa, mikä on monitieteiselle alalle luontevaa ja välttämätöntäkin. Avoimet ovet mahdollistivat sen, että pystyimme nyt esittelemään yhteistyökumppaneillemme, miltä täällä näyttää ja mitä täällä voi tehdä, kertoo kotitaloustieteen professori Hille Janhonen-Abruquah.
Avointen ovien ja vierailijoiden ei annettu häiritä opetusta – opiskelijat valmistivat samaan aikaan opetuskeittiöissä aasialaista ateriaa ja kertoivat mielellään ruoanvalmistuksesta.
– Opiskelijoille oli tärkeää, että vierailijat innostuivat opetuksesta ja kyselivät ideoita omaankin keittiöönsä. Lisäksi osa vieraista tuli kuulolle graduryhmäämme, ja he esittivätkin opiskelijoille oikein hyviä kysymyksiä.
Päivän aikana vierailijoilta kerättiin myös näkemyksiä siitä, millainen on tulevaisuuden hyvä kotitalousopettaja.
– Niin saimme arvokasta tietoa, jota tarvitaan pian käynnistyvässä opetussuunnitelman uudistuksessa.
Monipuolisia ja monitieteisiä opintoja
Kotitaloustiede houkuttelee opiskelijoita Joensuun kampukselle ympäri Suomen. Alun perin tamperelainen Milja Eronen, helsinkiläinen Krister Kuusisto ja kotkalainen Jenni Keskinen valmistivat opetuskeittiössä yhdessä poke bowleja. Jokainen kertoi, että kotitaloustieteen opettaja on heille kutsumusammatti.
– Olen pyrkinyt kotitalousopettajaksi määrätietoisesti yläkoulusta lähtien. Kouluttauduin tätä ennen kokiksi, mikä on antanut hyvän taustan ruokaan ja sen valmistamiseen liittyviin opintoihin, Kuusisto kertoo.
Jokainen opiskelijoista sanoi pitävänsä erityisesti siitä, että opinnot ovat käytännönläheisiä ja monipuolisia.
Janhonen-Abruquah sanoo, että vaikka moni mieltää kotitaloustieteen opintojen olevan ruoanvalmistamista, on ruoka oikeastaan opinnoissa ”vain kirsikka kakussa”.
– Täällä opiskellaan myös muun muassa puhtaanapitoa, taloudenhoitamista, ravitsemustietoutta, arjenhallintaa, kestävää kehitystä ja ruokakasvatusta. Yleisesti ottaen olemme kiinnostuneita arjen hyvinvoinnin rakentumisesta, hän taustoittaa.
Kotitalousopettajan lisäksi opiskelijat valmistuvat paljon muihinkin ammatteihin – joillakin on haaveena oma yritys, osa taas haluaa työllistyä järjestöihin tai ruokakasvatuksen pariin. Peruskoulun lisäksi kotitalousopettajia tarvitaan myös esimerkiksi kansanopistoissa tai aikuiskouluttajina.
Siksi jo opiskeluaika on jo hyvin monitieteistä, ja päivän aikana puheissa vilahteleekin UEFin sisällä tehty yhteistyö esimerkiksi kauppatieteiden ja ravitsemustieteiden kanssa.
Täydennyskoulutusta kotitalousopettajille
Kotitaloustieteessä tehdään myös tutkimusta usealla eri aihealueella ja yliopiston ulkopuolisten kumppaneiden kanssa.
– Tällä hetkellä tutkimme muun muassa opetuskeittiössä syntyvää hävikkiä yhteistyössä Smart Kitchen Solution -yrityksen kanssa, Janhonen-Abruquah kertoo.
Muut meneillään olevat tutkimukset liittyvät esimerkiksi kotitalousopetuksen järjestämiseen ja resursointiin kouluissa, kestävyyskasvatukseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön ruokakasvatuksessa.
Avoimet ovet päättyivät alumnitilaisuuteen, jossa kotitalousopettajilla oli mahdollisuus tavata toisiaan ja jakaa kokemuksiaan. Valtakunnallinen Kotitalousopettajien liitto oli päivässä mukana ja Helsingin paikallisyhdistys tuli tapaamaan Pohjois-Karjalan paikallisyhdistystä.
– Seuraavaksi suunnittelemme täydennyskoulutuspäivää kotitalousopettajille. Tähänkin saadaan monitieteistä näkökulmaa mukaan, koska pääsemme silloin toivon mukaan vierailemaan Itä-Suomen yliopiston tuoreeseen aistilaboratorioon.